Managers wanen zich AI-leiders, maar personeel volgt niet

© Getty Images/Westend61
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Belgische bedrijven investeren in artificiële intelligentie, maar de implementatie ervan hapert. De groeiende kloof tussen managers en werknemers blijkt de oorzaak.

Er bestaat rond de AI-strategie in bedrijven een diepe kloof tussen de perceptie van het management en de realiteit op de werkvloer. Terwijl leidinggevenden geloven dat ze vooroplopen in AI, ervaren medewerkers vooral een nijpend gebrek aan richting, training en een duidelijke strategie. Dit blijkt uit een onderzoek van SAP België, uitgevoerd door onderzoeksbureau iO, bij 500 Belgische bedrijven.

Bijna de helft van de leidinggevenden (45%) beschouwt de eigen organisatie als een voortrekker op het vlak van AI-beleid en implementatie. Dit optimisme wordt echter nauwelijks gedeeld door de medewerkers, waarvan slechts 18% deze visie onderschrijft. Sterker nog, bijna vier op de tien werknemers (39%) oordelen dat hun organisatie eerder achterloopt en dringend een inhaalbeweging moet maken.

Iedereen mee?

Waar 41% van de managers meent dat er voldoende AI-trainingen en ondersteuning beschikbaar zijn, herkent slechts 16% van de werknemers dat aanbod. Het gebrek aan een gedragen strategie is wellicht het meest veelzeggend: 31% van de medewerkers stelt dat hun organisatie helemaal geen duidelijke AI-strategie hanteert, een vaststelling die slechts 8% van de leidinggevenden deelt.

‘AI is niet langer een belofte voor de toekomst, het is vandaag al een onmisbaar instrument in veel organisaties’, stelt Stijn De Beuckelaer, Managing Director bij SAP BeLux. “’Maar omdat AI zo snel zijn intrede doet, moeten we ook zorgen dat iedereen mee is. De kloof tussen visie en beleving mag niet te groot worden.’

Risico op shadow IT neemt toe

Het onderzoek van SAP wijst ook op de directe gevolgen van de kloof, zoals de toename van risico’s door ‘shadow IT‘. Wanneer een centraal beleid faalt, gaan medewerkers zelf aan de slag met publiek beschikbare tools. Vier op de tien leidinggevenden vrezen dat werknemers hierdoor gevoelige bedrijfsinformatie invoeren in niet-geautoriseerde AI-toepassingen, wat risico’s op datalekken en compliance-problemen met zich meebrengt. ‘Als medewerkers de strategie niet kennen of voelen, dan is deze er in de praktijk ook niet’, vervolgt De Beuckelaer. “’We moeten AI niet alleen implementeren, maar ook uitleggen, ondersteunen en vooral: samen leren gebruiken.’

Van shadow IT naar shadow AI

Kwaliteit van data

Naast het gebrek aan strategische verankering, blijft de kwaliteit van de data een fundamentele drempel voor succesvolle AI-inzet. Zowel leidinggevenden (41%) als medewerkers (38%) erkennen dat de eigen bedrijfsdata van onvoldoende kwaliteit is voor betrouwbare AI-toepassingen. Informatie is te vaak gefragmenteerd en opgeslagen in verschillende silo’s, wat de ontwikkeling van accurate, datagedreven inzichten bemoeilijkt. De resultaten van het onderzoek liggen in lijn met het recente rapport van Kyndryl, dat het ook al had over een spanning tussen perceptie en realiteit waardoor de wil er wel is, maar de uitvoering hapert.

Belgische AI-projecten botsen op tech-tekorten en skills-kloof

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise