Shade consolideert functionaliteiten voor digitale media

De boodschap van Shade: files kwijtspelen is geen optie meer. © DVD
Dries Van Damme

Samenwerken rond digitale media? Dat is vandaag nog te vaak een gedoe, alleen al om grote files over en weer te sturen. Shade biedt een oplossing die vanuit de gebruikerservaring start en tegelijk de functionaliteit bundelt die tot nog toe verspreid zat over verschillende apps.

We kunnen het ons vandaag nog nauwelijks voorstellen, maar ooit waren reclame en marketing puur analoge activiteiten. Ontwerpers gingen aan de slag met schaar en papier, ook het bijwerken van foto’s was handwerk, en video bleef al helemaal het terrein van specialisten. Het verschil met vandaag kan niet groter zijn. Marketing en communicatie, hr, maar ook engineering en finance: allemaal zijn ze in de weer met foto’s en video.

Stoppen met versturen

‘Elke business is vandaag een content business’, zegt Brandon Fan, CEO en mede-oprichter van Shade. ‘Digitale content is allang niet meer het exclusieve domein van de mediabedrijven.’ Data News ontmoette start-up Shade – voluit Shade Inc. – in New York, als onderdeel van de jaarlijkse editie van de IT Press Tour aan de Amerikaanse oostkust. ‘En wat zien we? Mensen spenderen héél veel tijd aan het versturen van files. Wat ook opvalt: elke applicatie doet maar één ding.’ Wat je ook wil doen met een foto, video of audio: je moet de file telkens weer opslaan, in een andere applicatie bewerken en weer doorsturen.

Dat kan beter, dacht Fan. Ongetwijfeld ook nadat hij zag welke budgetten er in die wereld omgaan. Om een voorbeeld te geven: Adobe betaalde 1,2 miljard dollar voor de overname van Frame.io, een cloudtoepassing om aanwijzingen te geven bij de montage van video. Fan ging drie jaar geleden met Shade van start. Zijn doel was duidelijk: via één toepassing een alternatief bieden voor de panoplie aan applicaties die je tot nu toe nodig had om rond foto’s en video samen te werken.

Onder één dak

Het resultaat is een app die wat doet denken aan Frame.io. Ook in Shade kun je files bekijken en commentaren plaatsen. Maar evengoed voelt de app wat als Dropbox aan, omdat je er makkelijk files in kunt plaatsen om te delen. De sterkte van Shade is dat het allerlei functionaliteit bundelt onder één dak. ‘Foto’s doorsturen met WeTransfer, daar iets aan veranderen en dan terugsturen met WeTransfer? Dat is gewoon lastig’, klinkt het. ‘Of wat als je een video hebt goedgekeurd in Frame.io? Op de een of andere manier moet de afgewerkte versie toch nog altijd tot bij jou geraken.’

Verschillende mensen zijn op die manier tegelijk bezig met het bewerken en bijhouden van verschillende versies. Dat leidt vaker wel dan niet tot vergissingen, aanpassingen uitgevoerd in verkeerde versies, verloren files, enzovoort. Net dat lost Shade op. ‘Tegelijk doen we ook iets aan de kosten en het beheer van de tools die een bedrijf vandaag in gebruik heeft’, zegt Fan. ‘De CFO wil de kosten voor al die verschillende tools graag omlaag. De CIO wil een eenvoudiger beheer van de toegang tot tools – en wat er met de data gebeurt. En marketing wil vlotter files uit vroegere projecten terugvinden. We zorgen ervoor dat er geen files meer verloren raken.’

Voordelen van de cloud wegen door

Shade belooft zo niet alleen de kosten te drukken, maar ook een flink stuk complexiteit weg te nemen. Als je alle functionaliteit die Shade bundelt via aparte tools aankoopt, dan betaal je tot vijf keer meer, stelt Fan. En de complexiteit vermindert vanzelf, omdat alles zich binnen één omgeving bevindt. ‘Iedereen ziet dezelfde drive en kan er files delen’, klinkt het. Maar je werkt natuurlijk wel in de cloud. ‘Als je beeldmateriaal van heel hoge kwaliteit nodig hebt, dan blijft on-prem zeker waardevol. Maar in de meeste gevallen – en zeker als je een fiberverbinding hebt – is een cloudoplossing meer dan goed genoeg. Dan wegen de voordelen van de cloud simpelweg door.’

De voorbije drie jaar haalde Shade vijf miljoen op voor de ontwikkeling van de oplossing. De prijszetting van de tool is gebaseerd op het aantal gebruikers en het datavolume. Bedrijven gaan gemiddeld voor 10 à 15.000 dollar per jaar in zee met Shade. In 2025 ging het om ongeveer honderd klanten, samen goed voor 1,5 miljoen dollar omzet. ‘Maar het gaat hard’, zegt Fan. ‘Voor 2026 mikken we op tien miljoen.’ Met een workflow voor de samenwerking rond video heeft Shade de hardste noot al gekraakt. Het bedrijf wil zijn idee nu ook uitbreiden naar andere documentstromen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise