Slack-CEO Denise Dresser ziet haar platform evolueren van een communicatietool naar het ‘agentic operating system’ waar mens en AI samenkomen. Is dit de toekomst van de werkplek-interface?
Terwijl AI-agenten in silo’s dreigen te leiden tot ‘meer chaos’, claimt Slack de oplossing te hebben. Dat is althans wat Salesforce beweert. Salesforce kocht Slack eind 2021 voor bijna 28 miljard dollar – toen nog voornamelijk een collaboration chat-app die in coronatijden een gigantische boost kreeg. In 2022 gaf het softwarebedrijf aan dat het Slack wou omvormen tot zowat ‘de Teams van Salesforce’ zoals we toen kopten.
Slack: binnenkort de Teams van Salesforce
In datzelfde jaar kwam ChatGPT en ondertussen is de koers voor Slack bijgestuurd. Op de Dreamforce-conferentie maakt Salesforce duidelijk dat het in Slack een centraal besturingssysteem ziet om AI-agenten in bedrijven aan te sturen: een ‘Agentic OS’. De ambitie is om de volledige Salesforce-ervaring uiteindelijk te integreren in Slack. ‘Er komt een tijd waar gebruikers niet meer hoeven in te loggen in Salesforce Lightning als ze dat niet willen’, zegt Denise Dresser, CEO van Slack, verwijzend naar de traditionele Salesforce-interface.
Salesforce claimt met Agentforce 360 pioniersrol in de ‘Agentic Enterprise’
‘Oplossing voor AI-fragmentatie’
In een panelgesprek op de Dreamforce-conferentie probeerde ze het punt te maken dat Slack vooral een oplossing voor fragmentatie kan zijn: een risico waar CIO’s momenteel mee te kampen krijgen nu generatieve AI en gespecialiseerde AI-agenten alsmaar meer en vaker opduiken op de werkvloer. Of soms ook eerder verborgen, als Shadow AI. Als elke afdeling en elke softwaretoepassing bovendien zijn eigen AI-assistenten krijgt of gebruikt, dreigt de organisatie te verdrinken in een zee van onsamenhangende tools. Volgens Dresser is dit precies het probleem dat haar platform moet oplossen. ‘AI laat ons zien dat je AI niet zomaar kunt toepassen in afgeschermde applicaties en afgeschermde processen en dan echt denken dat je een transformatie teweegbrengt in je hele organisatie’, klinkt het. Haar visie is ambitieus: Slack moet de centrale hub worden waar alle interacties met AI plaatsvinden. Het moet de ‘conversational front end to all of work’ worden, meent Denise Dresser. Dat gaat verder dan enkel communicatie. Slack wordt niets minder dan de interface voor het volledige Salesforce CRM-portfolio.
Van shadow IT naar shadow AI
Agentic Operating System
Dresser voelt zich ook gesteund door de instroom van nieuwe gebruikers die fundamenteel anders willen interageren met technologie. ‘Veel gebruikers willen eenvoudigweg niet langer door menu’s en formulieren navigeren. People want to work in a conversational way’, meent Dresser. ‘Ik wil gewoon zoeken naar alles wat ik wil, alles vragen en alles vinden’, herformuleert ze dat nog even.

‘Het is deze vraag van de markt, gecombineerd met de technologische mogelijkheden die er ondertussen gekomen zijn, die de evolutie van Slack versneld heeft. Het zijn eigenlijk onze klanten die ons de toekomst toonden’, vertelt Dresser. ‘Wat zij wilden, was een ‘agentic operating system’, en daar werken we nu verder naar toe’. Dat wordt bijvoorbeeld concreet gemaakt met de introductie van een vernieuwde, persoonlijke assistent in Slack, die de oude Slackbot vervangt. Deze assistent kan proactief helpen bij het voorbereiden van meetings, het opstellen van een agenda en zelfs het versturen van follow-up e-mails, allemaal vanuit een eenvoudige, conversationele vraag.
‘ElevenLabs (een populaire text-to-speech en AI-stemmengenerator, nvdr) is een mooi voorbeeld van zo’n next-gen klant. Ze ontwierpen een product, bouwden het, en brachten het in 40 landen uit. En dat deden ze allemaal in Slack, met vibe coding en in een multiplayer-omgeving.’ Om de claim van een centraal besturingssysteem kracht bij te zetten, verwijst Dresser tot slot ook nog naar OpenAI.
OpenAI, de maker van ChatGPT, heeft zijn baanbrekende AI-model gebouwd op Slack. ‘De reden was dat ze een platform nodig hadden dat kon meebewegen met de snelheid van innovatie van het bedrijf’, aldus Dresser. Los daarvan blijft het natuurlijk een kwestie van vertrouwen. Wil je als bedrijf de sleutels van al je operationele processen – ondergebracht in allerlei AI-agenten – toevertrouwen aan één centrale interface? De toekomst zal het ons leren.
Salesforce-CEO: ‘We staan veel verder in Agentic AI dan al onze concurrenten’