Slechts kwart Belgische organisaties heeft AI ook al strategisch verankerd

© Getty Images/iStockphoto
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Artificiële intelligentie mag dan wel ‘top of mind’ zijn, de strategische verankering ervan in Belgische bedrijven blijft sterk achter.

Dat moet althans blijken uit een nieuw Europees onderzoek van TOPdesk. Slechts 26 procent van de organisaties in ons land heeft AI volledig geïntegreerd. Opvallend is dat de IT-afdeling in meer dan de helft van de gevallen (52%) de adoptie aanstuurt, terwijl het senior management deze rol slechts in 30 procent van de gevallen opneemt. In tegenstelling tot wat sommige misschien vermoeden, is het dus wel degelijk IT die de AI-kar trekt.

IT leidt, management hinkt achterop

De studie, uitgevoerd door Censuswide onder 6.000 IT-professionals waarvan 1.000 in België, positioneert België (26%) weliswaar hoger dan Nederland (16%), maar toont een achterstand ten opzichte van het Verenigd Koninkrijk (36%) en Zwitserland (30%). Bijna de helft van de Belgische respondenten (43%) stelt dat AI weliswaar in meerdere domeinen wordt gebruikt, maar dat een echte organisatiebrede toepassing nog ontbreekt. Dat lijkt de verschillende echo’s te bevestigen van heel wat Belgische CIO’s dat AI vaak in een ‘proof of concept’ blijft hangen. Volgens MIT mislukt 95% van alle pilootprojecten met Agentic AI. Gartner voorspelde eerder ook al dat de helft van de projecten het komende jaar niet overleeft.

Een opvallende vaststelling is wie de adoptie aanstuurt. In meer dan de helft van de gevallen (52%) blijkt het de IT-afdeling te zijn die als drijvende kracht optreedt. Het senior-managementteam neemt slechts in 30 procent van de organisaties die voortrekkersrol op zich. Hoewel IT-managers duidelijk het potentieel zien – 42 procent mikt op de optimalisatie van processen en 45 procent ziet strategische opportuniteiten op organisatieniveau – zijn ze niet blind voor de gevaren. Ongeveer een derde (30%) beschouwt het gebruik van AI als een belangrijk risico dat gerichte maatregelen vereist, waarbij dataprivacy en beveiliging (31%) als de voornaamste zorgen naar voren komen.

IT-professional niet bang voor AI

Ondanks de risico’s heerst er op de werkvloer overwegend vertrouwen. Een ruime meerderheid van de Belgische IT-professionals (76%) voelt zich zeker bij het gebruik van AI in dagelijkse taken. Bovendien ziet 64 procent AI niet als een bedreiging voor de eigen rol binnen de organisatie; 77 procent is zelfs enthousiast over de toekomstige voordelen. Respondenten verwachten vooral efficiënter te kunnen werken (80%) en zich meer te kunnen richten op de betekenisvolle aspecten van hun job (77%).

Career Guide enquête: Ligt de IT’er wakker van AI?

De grootste positieve impact wordt verwacht op het vlak van data-analyse en inzichten (37%), gevolgd door hogere productiviteit (32%) en kostenbesparing (23%). In totaal ziet driekwart de impact van AI als gunstig, al openbaart het onderzoek een duidelijke generatiekloof: 80 procent van de Millennials ervaart de impact als positief, tegenover slechts de helft van de Babyboomers.

Gebrek aan strategische agenda

Volgens Jarich Verachtert, Consultancy Manager bij TOPdesk, legt de studie een structureel probleem bloot. ‘In veel organisaties komt de inzet van AI vooral van onderuit, vanuit de IT-afdeling. Dat is logisch en positief, omdat daar de kennis en ervaring aanwezig zijn. Maar tegelijk toont het aan dat AI vaak nog ontbreekt op de strategische agenda’, stelt Verachtert.

Verachtert benadrukt dat deze managementsteun nochtans cruciaal wordt voor een meer mature implementatie, zeker nu de Europese AI Act voor de deur staat. ‘Het is zeker door die verplichting om AI-toepassingen te toetsen op veiligheid en compliance dat samenwerking cruciaal staat. De IT-afdeling kan de juiste tools selecteren en implementeren, maar richting en steun vanuit het management blijven noodzakelijk.’

VUB-professor Ann Nowé: ‘Belgische bedrijven maken zich zorgen over de Europese AI Act’

Europa publiceert gedragscode voor AI

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise