Vrije modemkeuze: hoe werkt dat?

© Getty Images
Pieterjan Van Leemputten

Vanaf 1 november mag je als consument je eigen modem kopen in plaats van die van je internetprovider te gebruiken. De internetoperatoren zijn technisch klaar, maar hoe doe je dat in praktijk?

Wie de afgelopen decennia een internetabonnement nam, kreeg daar steevast een modem (die vaak ook werkt als router) bij. Dat blijft zo, maar wie wil kan voortaan kiezen om dat toestel te vervangen door een zelf gekochte modem. Dat moet technisch kunnen en je provider mag dat niet langer verbieden.

Dat is vooral interessant voor meer gevorderde gebruikers. Modems van Belgische internetproviders zijn doorgaans relatief modern, maar wie bepaalde extra functies wil, of wie al een paar jaar klant is en een toestel met bijvoorbeeld een modernere wifi-standaard wil, kan dat nu doen. In het verleden kon dat enkel door zowel je bestaande als nieuwe modem na elkaar aan te sluiten, waardoor je ook een extra toestel stroom moest geven.

De grote operatoren bevestigen aan Data News dat ze technisch klaar zijn. Deze week dook er op Userbase, een forum rond telecom, zelfs al een review op van een gebruiker die al voor de deadline zijn eigen modem op het Telenet-netwerk kon aansluiten. In grote lijnen lopen de procedures van de grote spelers gelijk:

Telenet

Telenet raadt aan dat nieuwe klanten eerst hun Telenet-modem aansluiten en activeren. Dat moet garanderen dat alles vlot werkt. Daarna moet je een registratieformulier invullen waarbij je zowel voor je nieuwe als oude model het MAC-adres en serienummer moet hebben, of het PON-serienummer (Modem ID) als je bij Telenet op glasvezel zit.

Telenet raadt wel aan om je oude modem bij te houden. Als er ooit technische problemen opduiken dan kan je zo nagaan of het probleem op je toestel of op de lijn zit. Het bedrijf heeft ook een speciale pagina met alle uitleg, inclusief links naar de technische vereisten voor wie een eigen toestel wil kopen.

Orange

Ook bij Orange zal een installateur eerst de modem van Orange installeren. Wie nadien wil overstappen moet dat via de klantenzone van Orange aanvragen. Als je toestel op de whitelist van Orange staat, dan kan je hem zelf installeren.

Orange merkt wel op dat wie een eigen modem gebruikt, bij technische problemen eerst met de modemfabrikant contact dient op te nemen. Ook hier wordt aangeraden om de oude Orange-modem bij te houden bij problemen.

Proximus

Proximus wijst eveneens naar een specifieke sectie op haar website, met onder meer de technische specificaties waaraan een toestel moet voldoen. Het zegt dat het de nodige IT-ontwikkelingen en tests heeft gedaan om vrije modemkeuze te ondersteunen.

Wel is er een klein verschil tussen wie glasvezel gebruikt en wie nog op het oudere DSL-netwerk zit. Voor die eerste is er een registratieproces om een ‘onbekende’ ONT (Optical Network Terminal, de modem die het signaal omzet naar een bruikbare internetverbinding) toe te laten.

Voor DSL is de aanpak vergelijkbaar. Daar heeft het bedrijf wel wat aanpassingen in haar interne procedure doorgevoerd. Aanvankelijk werd een onbekende modem automatisch op een ‘reparatieprofiel’ gezet, met beperkte mogelijkheden. Dat is nu niet meer het geval.

Wie als Proximusklant een eigen modem wil plaatsen kan via deze pagina alle technische specificaties en stappen terugvinden voor zowel DSL als glasvezel. Ook voor Scarlet en Mobile Vikings is er een handleiding. Ook Proximus raadt aan om je bestaande model bij te houden in het geval van technische problemen.

Belangrijk om te weten

Bij zowat alle providers wordt aangeraden om de modem van je operator bij te houden. Die moet je uiteraard niet meer aangesloten houden, maar bij technische problemen kan een operator met dat oude toestel snel bepalen of het probleem bij hen of aan je toestel ligt. Als het probleem aan je toestel ligt, ben je in principe afhankelijk van de ondersteuning van de modemfabrikant.

Momenteel geeft geen van de grote operatoren een incentive om je eigen modem te kiezen. Je internetabonnement wordt dus niet goedkoper wanneer je je eigen toestel gebruikt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content