213 banen bedreigd bij Unamic/HCN in Leuven
Bij het contactcenter Unamic/HCN in Leuven staan 213 banen op de helling. De directie heeft de intentie daartoe maandag bekendgemaakt op een bijzondere ondernemingsraad. Aanleiding voor de herstructurering is het verlies van de grootste klant van het contactcenter, met name energiebedrijf eni.Médiathèque
Unamic/HCN, een middelgroot contactcenter, heeft de intentie de afdeling customer care te sluiten na het verlies van het contract met energiebedrijf eni. Unamic/HCN verzorgde de klantenservice voor eni.
Volgens managing director Ine Guisson komt de beslissing van eni om het contract niet te verlengen voor de directie als “totaal onverwacht”. Eni gaat het contract met het contactcenter vanaf 30 november 2015 stopzetten, wegens kostenbesparende maatregelen. Een aanzienlijk deel van de werkzaamheden zal in de toekomst uitgevoerd worden in lageloonlanden. Het zou gaan om Tunesië.
Het contract met eni is goed voor 75 pct van de omzet van de afdeling customer care. Die afdeling vertegenwoordigt 80 pct van de totale omzet van Unamic/HCN. De getroffen afdeling stelt 213 van de in totaal 250 werknemers te werk. Door het verlies van het contract is de afdeling customer care niet langer rendabel, luidt het. Het is nog niet precies duidelijk wanneer de afdeling – als de intentie tot stopzetting wordt bevestigd – de deuren zou sluiten. De directie heeft de informatie- en consultatiefase zoals voorzien in de wet Renault opgestart. Eerstdaags is er een ontmoeting gepland met de sociale partners.”We hopen op een positieve dialoog met de sociale partners. We willen de onzekerheid voor de werknemers zo veel mogelijk beperken”, aldus Guisson.
Unamic/HCN werd in 2009 opgericht, en in 2011 overgenomen door ACS, een dochterbedrijf van Xerox. Het bedrijf heeft een vestiging in Leuven. Naast de divisie customer care telt het bedrijf ook een divisie it-outsourcing en een consultancy-divisie. (Belga/Pvl)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier