Agoria: recordaantal inschrijvingen voor technologiestudies
Bij het begin van het academiejaar hebben zich al 8.310 studenten ingeschreven voor technologie-georiënteerde studies. Dat is vier procent meer dan vorig jaar op hetzelfde tijdstip, zo stelt technologiefederatie Agoria.
Vooral de professionele bachelors technologie (+12 procent) en ICT (+8 procent) zijn in trek volgens Agoria, de studie burgerlijk ingenieurs (IR) blijft status quo. De masters industriële wetenschappen (-3 procent) en ICT (-6 procent) staan voorlopig nog licht negatief, maar de inschrijvingen aan de universiteiten lopen nog enkele weken verder.
“De promotie van STEM-richtingen werpt zijn vruchten af,” zegt directeur generaal Wilson De Pril van Agoria Vlaanderen. “Technologierichtingen trekken al voor het vijfde opeenvolgende jaar meer studenten aan, en het aandeel vrouwen vergroot dit jaar; we flirten met de kaap van 1.000 inschrijvingen, vorig jaar waren er in totaal 818 vrouwen.”
Vorig jaar schreven zich in totaal 8.151 studenten in voor een technologische studierichting. Volgens de berekeningen van Agoria was dat een record. Nog volgende de technologiefederatie wordt dat record momenteel reeds verbroken.
Agoria is erg tevreden over de evolutie van het aantal bachelors. “Bachelorsdiploma’s zorgen voor een snelle toegang tot de arbeidsmarkt,” zegt De Pril, die wijst op de kortere studieduur als succesfactor. Bedrijven pikken jongeren met zulke diploma’s ook snel op en schenken zelf veel aandacht aan opleiding.
Ingenieurs zijn nodig
De instroom voor de ingenieursopleidingen blijft intussen de nodige aandacht vragen. De Pril: “Heel wat bedrijven zoeken academische denkers en doeners met brede business-analytische vaardigheden en innovatiekracht. Sensibilisering rond ingenieursstudies moet dus zeker worden voortgezet.”
Agoria merkt nog op dat hogescholen de laatste jaren met succes investeren in marketing en studentenrekrutering rond STEM-richtingen. Sommige universiteiten hameren anderzijds op meer en betere oriëntering en kansvoorspelling vóór aanvang van een academisch traject.
“Beide trends zijn erg belangrijk”, besluit De Pril. “Jongeren kiezen in elk geval concreter en flexibeler. Ze verwachten blijkbaar meer dan vroeger dat een diploma leidt tot interessante carrièremogelijkheden, en weten dat er via schakelprogramma’s kansen zijn om zich eventueel te heroriënteren.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier