Agoria wil ‘informaticus’ vervangen door ‘digital expert’
Technologiefederatie Agoria hoopt met een nieuwe imagocampagne meer Belgische jongeren warm te kunnen maken voor ICT-studies. Het belangrijkste actiepunt is de introductie van ‘digital expert’ als nieuwe naam voor ‘informaticus’.
Technologiefederatie Agoria hoopt met een nieuwe imagocampagne meer Belgische jongeren warm te kunnen maken voor ICT-studies. Het belangrijkste actiepunt is de introductie van ‘digital expert’ als nieuwe naam voor ‘informaticus’. Het eerste luik van de campagne was een zoektocht naar de nieuwe naam voor het beroep van informaticus. 2.000 jongeren hebben de voorbije maand deelgenomen aan een interactieve wedstrijd waarmee de nieuwe naam kon ontdekt worden. Emily Verheyen uit Berendrecht achterhaalde als eerste het juiste antwoord: Digital Expert.
Woensdagavond kunnen geïnteresseerden terecht op MNM voor het volgende luik van de wedstrijd. De maker van de beste webpagina wint een vakantiejob als Digital Expert bij de radiozender.
Agoria heeft onderzoek gedaan naar de ICT-vacatures in ons land. Meer dan de helft van die vacatures zijn voor consultants, systeemarchitecten, projectleiders en commerciële medewerkers. Kortom, heel diverse jobs.
“Het stereotiepe beeld van de informaticus die als een eenzame programmeur de hele dag aan zijn beeldscherm gekluisterd zit, is totaal voorbijgestreefd,” beaamt directeur Christian Vanhuffel van de ICT-afdeling van Agoria.
Om dat stereotiepe beeld bij te stellen, voert Agoria naar eigen zeggen intensief campagne. Het belangrijkste actiepunt is de introductie van een nieuwe naam voor de functie van informaticus. De term ‘Digital Expert’ zou geleidelijk aan de benaming ‘informaticus’ moeten vervangen.
“Dat is nodig, want de ICT-beroepen verdienen een imago dat dichter bij hun inhoud aansluit,” zegt Vanhuffel. “Een digital expert is een expert die naar ICT-oplossingen zoekt om de activiteiten van een bedrijf te ondersteunen. Het is iemand die niet alleen over technologische knowhow en productkennis beschikt, maar die daarnaast ook weet hoe hij of zij projecten moet beheren in teamverband en in nauw contact met zijn of haar opdrachtgevers.”
Een andere boodschap die de federatie aan de jongeren wil meegeven, is de volgende: voor een ICT-functie zijn soms ICT-studies nodig, maar in veel gevallen kan je ook met andere diploma’s in deze jobs terecht. Ook mensen met bedrijfseconomische en andere diploma’s zijn immers erg gegeerd op de ICT-arbeidsmarkt. Vanhuffel: “ICT-studies of studies met aandacht voor ICT-kennis en -vaardigheden zijn vandaag vrijwel een garantie op werk.”
Digital Expert bij MNM De campagne waarmee Agoria de digital experts beter bekend wil maken bij jongeren van 16 tot 18 jaar, ging in november van start met de ‘Pixel Challenge’. Tijdens deze interactieve wedstrijd moesten jongeren de nieuwe naam ‘Digital Expert’ (www.digital-expert.be) ontdekken. Duizenden jongeren hebben aan deze wedstrijd deelgenomen.
Nu breekt een tweede fase van de campagne aan waarbij de klemtoon ligt op getuigenissen door digital experts. Die getuigenissen worden op radiozender MNM uitgezonden. Tijdens het programma Tom De Cock Late Night organiseert MNM vanaf 22 februari een wedstrijd. Aan de jonge Digital Experts wordt gevraagd een wedstrijdpagina rond Digital Experts te ontwikkelen voor de site mnm.be.
De maker van de leukste pagina zal tijdens de vakantie de rol van Digital Expert bij MNM mogen vervullen. Tom De Cock zal de naam van de winnaar onthullen tijdens zijn uitzending van 28 maart. Deze campagne kadert in de e-skills week 2012.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier