Belgische rekruteerders ondoordacht in sociale media

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Hoewel het belang van sociale media stilaan duidelijk is voor de Belgische rekruteringswereld, wordt er nog stiefmoederlijk omgegaan met de aanwezigheid op die sites.

Hoewel het belang van sociale media stilaan duidelijk is voor de Belgische rekruteringswereld, wordt er nog stiefmoederlijk omgegaan met de aanwezigheid op die sites.

Een en ander blijkt uit een onderzoek van Vanguard Leadership, een consultancybedrijf voor sociale media. Het ging na voor 180 Belgische rekruteringsbedrijven hoe hun aanwezigheid op de belangrijkste sociale netwerksites eruit ziet en hoe er vanuit hun websites gelinkt wordt naar die sociale netwerken.

Blijkt dat de meeste rekruteringsbedrijven wel aanwezig zijn op sociale netwerksites. Toch promoot maar 14 procent zijn aanwezigheid via zijn eigen website. LinkedIn is, zoals verwacht, het belangrijkste platform waarop die bedrijven zichtbaar zijn (57 procent). Op Facebook heeft 18 procent van de rekruteerders een pagina en 22 procent een groep. 18 procent van de bedrijven heeft ook een eigen Twitter-account. 8 procent is niet aanwezig in sociale media en heeft zelfs geen website.


Ook op die sociale media is het ook maar pover gesteld met het uitzicht van de profielen van 850 onderzochte rekruteringsprofessionals. Meer dan de helft van hen heeft geen foto op LinkedIn. 52 procent vermeldt zelfs de eigen website niet.

Erg actief zijn ze evenmin op sociale netwerksites. Ongeveer een derde behoort tot geen enkele groep dus er is weinig of geen ‘conversatie’. “Het lijkt er sterk op dat sociale media reactief worden gebruikt om enkel de papieren cv te vergelijken met de elektronische”, klinkt het nog bij Vanguard Leadership.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content