“Cio is een ambetanterik”
Het water tussen de bedrijfstop en de it-verantwoordelijke is nog altijd erg diep. “Ik heb nooit iets van it begrepen, voor mij is dat een zwarte doos en betekent it alleen maar moeilijkheden. De cio is geen held, het is een ambetanterik,” vertelde Laurent Levaux, ceo van Aviapartner tijdens het debat tussen drie ceo’s en drie cio’s bij Top Management Europe.
Het water tussen de bedrijfstop en de it-verantwoordelijke is nog altijd erg diep. “Ik heb nooit iets van it begrepen, voor mij is dat een zwarte doos en betekent it alleen maar moeilijkheden. De cio is geen held, het is een ambetanterik,” vertelde Laurent Levaux, ceo van Aviapartner tijdens het debat tussen drie ceo’s en drie cio’s bij Top Management Europe.
Henri Van Engelen, ceo van Kluwer Belgium, bevestigde dat de verwachtingen altijd groter zijn dan wat de it kan waarmaken., “maar om mij te overtuigen nog maar eens een upgrade te doen van een erp-pakket zonder veel toegevoegde waarde, moet je al van goeden huize zijn.” “It heeft een slechte reputatie en is erg complex, maar de inspanning moet van twee kanten komen,” meent Els Blaton, cio van Axa. “Zolang it beschouwd wordt als een back-office, zal er nooit een brug geslagen worden.”
Daniel Lebeau, cio van farmabedrijf GSK, geeft toe dat de cio ook een pedagoog moet zijn: “We moeten eenvoudig maken wat complex is, en niet complex wat eenvoudig is.” Toch gaat het volgens hem vooral om vertrouwen. “Goed, maar een fabriek kan je bezoeken, een datawarehouse niet,” gaf Laurent Levaux van Aviapartner aan.
Volgens Rita Verreydt, ceo van Sogeti, wordt de rol van de cio nog altijd zwaar onderschat: “De it-afdeling wordt al te vaak nog beschouwd als een groepje in de kelder.” “Vroeger zaten we in een ivoren toren, nu in de kelder dus,” concludeert Edwin D’Hondt, senior vice-president information systems bij Umicore.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier