Computer vervangt veertig procent loketbedienden
In vier jaar tijd is het aantal administratieve jobs in België met 20 procent gedaald. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg maandag. Het aantal loketbedienden en medewerkers van callcenters is sinds 2011 zelfs met 40 procent afgenomen.
De cijfers komen uit een onderzoek van de FOD Economie, die verder zijn onderzocht door de studiedienst van ING België.
Daaruit blijkt dat er in België steeds meer functies voor hooggeschoolden zijn. Zo zijn er in vier jaar tijd bijvoorbeeld meer dan 50.000 managers bijgekomen, of een stijging met 13 procent. De grootste stijging doet zich voor bij de experten in de gezondheidszorg, zoals artsen en verpleegkundig kaderpersoneel. Het aantal jobs voor deze mensen is met 31 procent toegenomen.
Het werk van secretarissen en loketbedienden kan door computers worden overgenomen. Daardoor verdwijnen die jobs in een razendsnel tempo. In 2011 waren er in België nog 91.000 loketmedewerkers, telefonisten, medewerkers van callcenters en aanverwante beroepen. In 2015 waren dat er nog amper 55.000. (Belga/WK)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier