Daar komen de Brazilianen!
De Belg Christoph Neut moet de aanwezigheid van Stefanini IT Solutions in Europa helpen uitbouwen.
De Belg Christoph Neut moet de aanwezigheid van de Braziliaanse it-outsourcingspecialist Stefanini IT Solutions in Europa helpen uitbouwen.
Christoph Neut, tot eind vorig jaar senior vice president en general manager EMEA bij helpdeskspecialist TechTeam Global, is aangesteld als senior vice president business development and strategy Europe bij Stefanini IT Solutions. Een hele mond vol om te zeggen dat hij de Braziliaanse it-outsourcingspecialist in onze contreien op de kaart moet zetten. Neut kan op dat vlak wel adelbrieven voorleggen. “Ik heb hetzelfde gedaan met TechTeam, waar ze nu toch 1200 mensen in Europa hebben rondlopen.”
Stefanini IT Solutions is een Braziliaanse it-dienstenleverancier die vrij sterk staat in Noord-Amerika en India. Het (privé-)bedrijf van oprichter Marco Stefanini heeft wereldwijd ruim 8500 werknemers en draait een omzet van zo’n 380 miljoen dollar. Enkel in Europa is het bedrijf nog relatief klein. Logischerwijs is de firma al actief in Portugal en Spanje, naast Italië en het Verenigd Koninkrijk. “Doel is om ook in de Benelux, Frankrijk, Zwitserland en Duitsland voet aan de grond te krijgen”, zegt Neut. “We gaan nu de structureren uitbouwen, evenals de commerciële organisatie. Binnen de 12 maanden willen we ook 1 à 2 overnames gedaan hebben.”
Stefanini IT Solutions heeft in Latijns-Amerika al heel wat grote Europese bedrijven (Banco Santander, Telefonica, Fiat, Alcoa, …) als klanten, voor de ondersteuning in lokale vestigingen. Vanuit die positie wil het bedrijf ook in Europa it-diensten gaan aanbieden, lokaal maar ook offshore, vanuit Brazilië. Neut denkt dat Stefanini van de grote Braziliaanse bedrijven op dat vlak al het verst gevorderd is.
“Iedereen kijkt naar India voor offshoring”, aldus nog Neut, “maar Brazilië is heel sterk aan het opkomen als alternatief. Beschouw het een beetje als risk management: je kan beter je outsourcingstrategie spreiden, niet al je eieren in dezelfde mand leggen.” Hij moet wel toegeven dat Brazilië nog niet kan tippen aan de Indiase prijzen. “Maar commercieel gezien is het carnaval van Rio toch leuker dan de koeien in Bangalore.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier