De 450 it’ers van AXA beloond
De bank- en verzekeringsgroep AXA heeft het CMMI-certificaat niveau 2 (Capability Maturity Model Integration) ontvangen voor de volledige IT-afdeling, zijnde 450 mensen.
Eind vorig jaar behaalde AXA’s IT-afdeling het niveau 2 van de CMMI-certificatie. CMMI staat voor Capability Maturity Model Integration en wordt uitgereikt door het gerenommeerde “Software Engineering Institute”. “Wij wilden de hele IT-afdeling – 450 mensen – optillen naar een zelfde kwaliteitsniveau” aldus Philippe Wautelet,CIO bij AXA Belgium. “Deze certicificering beloont onze voortdurende inspanningen voor de verbetering van onze processen. De kwaliteit van de processen komt de kwaliteit van het eindproduct duidelijk ten goede.”Het CMMI-model werd in 1991 ontworpen door het Software Engineering Institute (SEI), een instituut dat door het Amerikaanse Ministerie van Defensie werd opgericht. De voornaamste opdracht voor het SEI was een meetinstrument te ontwikkelen waarmee kan worden nagegaan hoe zeer men erop kan vertrouwen dat de leverancier zal leveren wat hij heeft beloofd binnen de afgesproken leveringstermijn.Er bestaan vijf niveaus van certificatie, of van ‘maturity’, in het CMMI-model. De facto begint iedereen op niveau 1. Om niveau 2 te bereiken, het zogeheten ‘managed level’, dient een bedrijf aan te tonen dat het voldoende inzicht heeft in de eigen mogelijkheden en processen om alle aspecten van een project goed in kaart te brengen: verwachtingen van de klant, aanwezig potentieel, verdeling van het werk, potentiële risico’s enzovoort. Deze processen zijn gebaseerd op ‘best practices’. De volgende niveaus zijn het delen en verspreiden van ‘best practices’ doorheen het bedrijf (niveau 3, het ‘defined level’), het in cijfers vertalen van de voordelen en nadelen van processen (niveau 4, het ‘quantitatively managed level’), en het continu bijschaven van de aanwezige processen om nieuwe projecten nog beter in te schatten en te begeleiden (niveau 5, het ‘optimizing level’).AXA’s IT-afdeling haalde niveau 2 voor de volgende door CMMI vastgelegde procesgebieden: requirement management, project planning, project monitoring & control, measurement & analysis, process & product quality assurance, configuration management, en supplier agreement management. Binnen de Belgische financiële wereld is dit een première.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier