Ervaren cio’s hechten meer belang aan ITSM
Een cio met de nodige maturiteit hecht meer belang aan it service management (ITSM) best practice frameworks zoals ITIL dan zijn iets minder ervaren collega’s. Dat blijkt uit een onderzoek bij 370 cio’s in opdracht van Dimension Data.
Een cio met de nodige maturiteit hecht meer belang aan it service management (ITSM) best practice frameworks zoals ITIL dan zijn iets minder ervaren collega’s. Dat blijkt uit een onderzoek bij 370 cio’s in opdracht van Dimension Data.
Uit de rondvraag bij 370 cio’s – verspreid over 14 landen en vijf continenten – blijkt dat ervaren cio’s duidelijk onderkennen dat ITSM bijzonder nuttig is om binnen het bedrijf steun te vinden voor hun handvest. ITIL (Information Technology Infrastructure Library) is daarbij het meest duidelijke voorbeeld. Dit framework krijgt van cio’s met een lange staat van dienst een beduidend hoger gemiddelde score voor bereik, duidelijkheid, relevantie en toepasbaarheid dan van neofieten.
Een cio die minder dan twee jaar zijn functie uitoefent,geeft ITIL een gemiddelde score van 2,8 op een schaal van 1 tot 4 waarbij 1 zwak en 4 sterk is. Per bijkomend jaar ervaring stijgt die index stelselmatig. Een cio met tien jaar ervaring heeft gemiddeld al 3,2 als score. Scott Petty, services executive bij Dimension Data, denkt dat er verschillende verklaringen mogelijk zijn. “Maar het lijkt me waarschijnlijk dat wie over de nodige ervaring beschikt, beter in staat is om de rol te visualiseren die ITSM kan spelen bij het uitlijnen van it en de strategische bedrijfsdoelstellingen”, meent Petty.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier