Facility manager bedreigt cio
Veel organisaties kiezen ervoor om hun it-afdeling en de facilitaire dienst samen te voegen. Maar wie moet de nieuwe afdeling gaan leiden, en waarom?
Vroeger was alles eenvoudig. Je had een afdeling it, een afdeling telecom en de facilitaire dienst. Met ieder hun eigen taken. Door nieuwe technologieën lopen die taken echter steeds vaker door elkaar. Zo zijn zowel de it-manager als de facilitair manager (FM) betrokken bij stroom- en koelingsproblematiek in datacenters. Ander voorbeeld: ip-communicatie. Valt dat onder de verantwoordelijkheid van telecom of juist van it? Voor beide is wat te zeggen.Om deze competentiestrijd te beslechten, besluiten veel ondernemingen om de facilitaire en it-diensten samen te voegen tot één afdeling. Toch blijkt het nog een flinke opgave om te bepalen wie die overkoepelende afdeling gaat leiden: de facility manager (FM) of de chief information officer (cio)?De deskundigen zijn het er niet over eens. Velen menen dat de functie van ‘chief facilitating officer’ typisch iets is voor iemand uit de facility-hoek. FM’ers zouden vaak een bredere kennis en meer bedrijfskundige ervaring hebben dan de collega’s van it. Anderen verwachten juist dat de it-manager de aangewezen persoon is om een samengevoegde afdeling te leiden. Hij zou alles beter kunnen overzien: van telefonie tot disaster recovery.Lennart Harpe van het Nederlandse Humanagement en specialist op het gebied van convergentie van bedrijfsonderdelen: “Een manager van zo’n samengevoegde afdeling moet in ieder geval een generalist zijn. Dit hoeft niet per se een facility manager of ééntje van it te zijn, zolang hij of zij maar een goede leider is. Het kan dus ook iemand van de business zijn. Daarnaast is het belangrijk dat er onderling goede afspraken zijn over wie waartoe bevoegd en verantwoordelijk is. Uit oogpunt van risk management moet je namelijk altijd voorkomen dat verantwoordelijkheden worden afgeschoven.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier