Filip Michiels nieuwe cio TUI België
Filip Michiels is sinds vorige week aan de slag als nieuwe cio van TUI Belgie. “De groep heeft momenteel een 30-tal datacenters binnen Europa. Een consolidatie dringt zich op.”
Filip Michiels is sinds vorige week aan de slag als nieuwe cio van TUI Belgie (Jetair, Jetaircenter, Jetairfly, Tec4Jets). “De groep heeft momenteel een 30-tal datacenters binnen Europa. Een consolidatie dringt zich op.” Filip Michiels (43) begint na zijn studies te werken voor de Amerikaanse cosmeticagroep Estée Lauder. Binnen de internationale software-afdeling die de verkoopfilialen ondersteunt, doorloopt hij er gedurende 14 jaar verschillende functies en rollen.
In 2007 besluit Michiels de overstap te maken naar de Belgische HR-groep HDP & AristA. Daar krijgt hij de kans om een it-organisatie uit te bouwen die alle 12 entiteiten van de groep ondersteunt.
In een erg concurrentiele markt geeft hij vorm aan een klantgericht it-beleid, en staat hij mee aan de wieg van een meerjarenplan dat de fusie met sectorgenoot Partena vergemakkelijkt.
Na een korte passage bij de multinational Lanxess (chemie), maakt Filip kennis met de reissector. Als directeur it bij ‘booking-engine’ software bouwer Gateway realiseert hij met zijn team een aantal belangrijke projecten.
Vandaag maakt Michiels de overstap naar Jetair. “Ik word verantwoordelijk voor de activiteiten in België, maar tegelijk wordt er ook gekeken naar samenwerkingsverbanden met andere landen binnen Europa”, klinkt het.
“Vorige week werd nog aangekondigd dat onze ceo mee verantwoordelijk wordt voor TUI in Nederland. Ik verwacht dus wel dat er op it-vlak van alles samen gedaan zal kunnen worden met onze Noorderburen.”
“Sowieso is het de bedoeling dat er nauwer samengewerkt gaat worden tussen de Europese landen onderling”, klinkt het nog. “Van ons wordt een actieve rol verwacht in dat proces. Zo moeten we bijvoorbeeld actief op zoek gaan naar synergiën in de back end én in de front end. Want van een cio bij TUI wordt er echt wel verwacht dat hij een verschil maakt naar de klant toe. Hij mag zich zeker niet enkel richten op de backoffice.”
“Als ik me niet vergis heeft TUI in Europa ook een 30-tal datacenters op haar actief. Dat zijn er natuurlijk veel te veel. Een consolidatie dringt zich op, of minstens een switch van een deel ervan naar de cloud.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier