‘Geef jongeren de middelen om zelf de markt te bepalen’
De Vlaamse innovatiebeurs Accenta in Gent was vorige week ook een dagje gastheer voor het Space Week Event van de Euro Space Society. Deze vzw van de eerste Belgische astronaut, Dirk Frimout, organiseerde een week lang over heel België events die jongeren moeten warm maken voor wetenschap in het algemeen en ruimtevaart in het bijzonder.
De Vlaamse innovatiebeurs Accenta in Gent was vorige week ook een dagje gastheer voor het Space Week Event van de Euro Space Society. Deze vzw van de eerste Belgische astronaut, Dirk Frimout, organiseerde een week lang over heel België events die jongeren moeten warm maken voor wetenschap in het algemeen en ruimtevaart in het bijzonder.
Dat was tevens de boodschap van Frank Salzgeber, het hoofd van het Technology Transfer Programme Office (TTP) van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA, op de afsluitende B2B-debatavond. “De grote Europese ‘frameworkprogramma’s zijn niet de meest efficiënte manier om kleine en jonge bedrijven met goede ideeën te laten delen in de nieuwe kennis,” verklaarde hij. Beter is het “jongeren de middelen te geven zodat ze zelf de markt kunnen bepalen.” Salzgeber verwijst daarbij naar de nieuwe mogelijkheden die de vloed van geo-informatie – dank zij de navigatiesatellieten – biedt. “Ca. 50 tot 60 procent van de aanvragen slaat op toepassingen rond geo-informatie.” Zorg voor een brede toegang tot die informatie en de jongeren in die nieuwe bedrijfjes zullen wel de ideeën leveren, klinkt het.
Het TTP Office helpt daarbij met vier (binnenkort vijf) incubators voor jonge bedrijven, waar de starters ook worden aangemoedigd de technologieën uit verschillende hoeken te bekijken, met het oog op onverwachte toepassingen. Starters krijgen zo ook de kans met elkaar te praten. “Dat lukt nog altijd beter zonder netwerkkabel.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier