Gezocht: 11.753 ‘digital experts’, Agoria
‘Digital expert’ blijft een structureel knelpuntberoep, met 11.753 vacatures eind 2012, een stijging met 2,8 procent ten opzichte van het jaar voordien, aldus Agoria.
Agoria, de federatie van de technologische industrie, noteerde eind 2012 in totaal 11.753 vacatures voor ‘digital experts’ in de ict-sector en bij eindgebruikersbedrijven. Dat was een stijging met 2,8 procent ten opzichte van de ca. 9.000 vacatures in 2011, wat op zijn beurt meer was dan in de crisisjaren voordien. De top drie van de vacatures wordt verdeeld onder business ict-analisten en consultants (ca. 3.500), systeemontwikkelaars (HW en SW) (ca. 1.900) en experten inzake infrastructuur en ict-onderhoud (ca. 1.000). De nood is blijkbaar groter in Vlaanderen (8-9.000), dan in Brussel (2-3.000) en Wallonië (1.000-1.500). In totaal waren in 2012 ca. 160.000 digital experts aan de slag in ons land, wat eveneens een stijging was ten opzichte van het jaar voordien (ca. 159.000). Daarvan waren meer dan 50.000 actief in de ict-sector, en meer dan 100.000 bij eindgebruikersbedrijven. Ook de vacatures zijn ongeveer volgens die verhouding verdeeld, klinkt het nog. “Met die 11.753 digital experts meer, hadden we ons BBP met 1,3 miljard euro kunnen verhogen,” stelt Baudouin Corluy, directeur van Agoria ICT.
Agoria blijft hameren op meer acties naar de jongeren toe om hen aan te zetten ict’er te worden, meer training onder voor het behoud van oudere ict’ers en de influx van non-ict’ers, en het beroep doen op meer outsourcing. Deze oproep weerklinkt al jaren, en Agoria organiseert hiervoor onder meer een Agoria CEO Tour, bezoeken van ict’ers aan scholen en schoolbezoeken aan bedrijven. Cijfers uit de Data News salarisenquête relativeren evenwel de inspanningen inzake opleidingen, want ook de cijfers van dit jaar stellen dat eens te meer 30 procent van de respondenten in het voorgaande jaar geen enkele dag opleiding genoten.
AXA als voorbeeld
De jaarlijkse klacht van Agoria werd dit jaar geëchood door bank- en verzekeraar Axa, die eveneens open boekje deed over de noden. Als leidinggevend bedrijf in de Belgische bank- en verzekeringssector werkt Axa vandaag al aan de invulling van de nieuwe kanalen voor contact met de klanten, waarbij een mix van ‘digitaal’ en ‘multi-channel’ verkeer moet primeren. Zeg maar een ‘click & face’ mix, waarbij persoonlijk contact (voor onder meer levensverzekeringsproducten) en puur digitaal (voor meer ‘commodity’ producten) elkaar moeten aanvullen. De ontwikkeling van dat alles moet ook sneller gebeuren, en niet in het kader van één- of meerjarige projecten, aldus André Vanden Camp, coo van Axa België. Om vacatures voor business analisten, architecten, analisten en dies meer voor onder meer cloud en big data oplossingen in te vullen voorziet Axa wel een andere HR-aanpak. Daarbij wordt aan Facebook en andere kanalen gedacht, maar tevens “zal worden gewerkt aan hun integratie met andere generaties van ict’ers,” aldus Vanden Camp, naast andere motivatiebronnen. Wat opleidingen betreft biedt Axa sinds twee jaar de ‘My Future’-begeleiding aan, en dat geldt voor alle ict’ers binnen de bank- en verzekeraar. Daarbij kan aan 5 à 7 dagen opleiding per jaar worden gedacht, zodat van bij de aanwerving een kijk op de opleiding wordt geboden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier