ICT-kansen voor jongeren in Tunesië
Het post-revolutionaire Tunesië greep CeBIT aan om de kansen voor ict-bedrijven in het algemeen, en jongeren in het bijzonder aan te kaarten. Op het FlatWorld Forum op CeBIT, gesponsord door het Indische Mahindra Satyam, benadrukte Tunesië de mogelijkheden, van het land dank zij een goed opgeleide bevolking en nieuwe, goed uitgeruste dienstengebieden. Ondanks het regime van de voorbije 23 jaar is het land erin geslaagd om toch een behoorlijke groei te genereren en grote bedrijven aan te trekken, zoals Steria, HP en EADS (Defense).
Het post-revolutionaire Tunesië greep CeBIT aan om de kansen voor ict-bedrijven in het algemeen, en jongeren in het bijzonder aan te kaarten.
Op het FlatWorld Forum op CeBIT, gesponsord door het Indische Mahindra Satyam, benadrukte Tunesië de mogelijkheden, van het land dank zij een goed opgeleide bevolking en nieuwe, goed uitgeruste dienstengebieden. Ondanks het regime van de voorbije 23 jaar is het land erin geslaagd om toch een behoorlijke groei te genereren en grote bedrijven aan te trekken, zoals Steria, HP en EADS (Defense).
Het Tunesische FIPA – Foreign Investment Promotion Agency – wijst op de ongeveer 50.000 studenten in ict-richtingen, met 14 procent van alle universitaire studenten in een ict-richting. Die pool van talent kan worden gekoppeld aan de nodige infrastructuur, een goede talenkennis (onder meer Frans en Italiaans) en een kostenplaatje dat, aldus Neziha Berzouga van FIPA, tot “30% lager ligt dan Marokko, en 50% lager dan Oost-Europa.”
Met de revolutie achter de rug is Tunesië “vol vertrouwen in de goede vooruitzichten” voor de komende maanden. In het bijzonder wil het land werk maken van off-shoring als een strategische sector, en jongeren kansen bieden om zelf bedrijfjes te beginnen. Hiervoor moet een bestaande ontwikkelingsbank wel efficiënter worden gemaakt en de middelen ervan ter beschikking van die jongeren worden gesteld.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier