Intelligente pyjama wint ‘I Love IT’ wedstrijd
1.100 jongeren hebben deelgenomen aan de ‘I Love IT’ wedstrijd. Winnaar werd uiteindelijk het Koninklijk Atheneum Malle met een intelligente pyjama.
1.100 jongeren hebben deelgenomen aan de ‘I Love IT’ wedstrijd. Winnaar werd uiteindelijk het Koninklijk Atheneum Malle met een intelligente pyjama.
Om de instroom van jonge ict’ers op de arbeidsmarkt te bevorderen, sloegen vorig jaar een aantal onderwijsinstellingen de handen in elkaar. ‘I Love IT’ werd een educatief project met steun van Agoria en Atel en met centen van de Vlaamse Overheid. In het project werden jongeren tussen 14 en 18 jaar uitgedaagd om in klasverband een intelligent kledingstuk te bedenken.
Tijdens het slotevenement in de nieuwe MIVB-loods in Haren kregen de 16 finalisten de kans om hun uitvinding te tonen aan medeleerlingen, leraars en mensen uit de ict-sector. Aan inventiviteit bleek er alvast geen gebrek. Passeerden onder meer de revue: een zelfreinigende trui met ingebouwde iPod, een t-shirt dat aangeeft wanneer je teveel gedronken hebt, een modieuze tas met ingebouwde laptop, loopschoenen met gps-snufjes en een broek die vanzelf oprolt als het te warm wordt.
De winnaar werd uiteindelijk het team van het Koninklijk Atheneum in Malle: zij mogen met de hele klas naar het Eurodisney-pretpark. Hun ‘Zampy’ – een pyjama met ingebouwde temperatuur en hartslagmeter – werd door een jury van experten als beste beoordeeld. Vera Woltjes, program manager ThinkQuest bij hoofdsponsor Oracle, had het over “een product dat onder meer in rusthuizen meteen inzetbaar zou kunnen zijn.” En ook projectcoördinator Bart Verheecke van de Erasmushogeschool in Brussel toonde zich een tevreden man. Afwachten maar of het concept nu ook echt opgepikt zal worden en of er nog een vervolgtraject komt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier