Jonge ict’er kiest voor specialisatie
Jonge ict’ers specialiseren zich liever dan dat ze kiezen voor een managementfunctie. Onverstandig, want functies op het vlak van ict en management zijn veel gevraagd.
Het Nederlandse detacheringsbureau iSense vroeg, in opdracht van onze collega’s van Computable, 100 jonge ict’ers naar hun doorgroeiwensen. Meer dan de helft van de ondervraagden groeit liever door in een specialisatie dan in een managementfunctie. Als reden geven ze aan dat ze een managementfunctie onduidelijk en onzeker vinden. “Jonge ict’ers kunnen de techniek nog niet los laten. Management wordt toch door techneuten als blabla ervaren,” zegt Vikram Kapoor, directeur van iSense. “Ict’ers zijn erg gericht op inhoud. Over het algemeen willen ze dat eerst goed ontwikkelen voordat ze breder kijken. Als je hen over vijf jaar weer vraagt, hebben ze wellicht andere loopbaanwensen”, zegt coach Jacqueline van der Heijden, van de Nederlandse School voor Coaching.Van der Heijden denkt dat de twintiger van nu een ander beeld heeft van management. “Management heeft bij de twintigers van nu veel minder status,” zegt ze. Ze ziet daarin verschillen met ict’ers rond de dertig en veertig jaar. “Twintigers vinden een managementfunctie vaak keihard werken. Ik merk bij het coachen van jonge dertigers dat ze vinden dat ze voor een managementfunctie te veel moeten opgeven en hierdoor twijfelen of ze wel de managementrichting op willen.”Kapoor vindt het niet verstandig dat jonge ict’ers voor een specialisatie kiezen. “Door het outsourcen naar andere landen komt er steeds minder doe-werk, maar wel steeds meer coördinatiefuncties. De jonge ict’er lijkt zo de boot te gaan missen.”Steven van ‘t Veld, principal informatiearchitect bij Architectuur, Informatie & Management BV, ziet grote verschillen tussen een functie in de ict en een managementfunctie. “Een manager zou wat van ict moeten weten, maar het is echt een ander beroep. Hij moet vooral kunnen plannen en coördineren.” Een ict’er zou daarom al veel eerder de keuze moeten maken voor een managementfunctie. Van ‘t Veld: “Eigenlijk zouden ze die keuze al op school moeten maken. Managen is echt een ander vak.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier