KPN schrapt tot 5000 banen in Nederland
Het gaat om 20 tot 25 procent van het personeel.
Telecombedrijf KPN schrapt in Nederland 4.000 tot 5.000 arbeidsplaatsen. Het bedrijf wil daarmee de kosten fors verlagen. Het gaat om 20 tot 25 procent van het personeel.
Ook maakte het bedrijf bekend te verwachten dat de winst door tegenvallende ontwikkelingen op de Nederlandse markt voor mobiele telefonie dit jaar lager uitkomt dan eerder werd voorspeld. KPN mikt nu op een bedrijfsresultaat (ebitda) van meer dan 5,3 miljard euro in 2011. Eerder ging KPN nog uit van groei ten opzichte van 2010, toen het resultaat uitkwam op 5,5 miljard euro. Om die trend tegen te gaan wil het bedrijf nieuwe abonnementsvormen introduceren, met mobiele internetdiensten als uitgangspunt. Die moeten de daling van het normale bel- en sms-verkeer opvangen.
En in België? De sanering zal volgens woordvoerder Bart Vandesompele van KPN Group Belgium geen impact hebben op de Belgische operatie. Die heeft tijdens het eerste kwartaal een omzet uit diensten behaald van 186 miljoen euro, of een daling met 7,9% in vergelijking met het eerste kwartaal van 2010. Dat resultaat is beïnvloed door de daling in investeringen in de vastetelefonieactiviteiten voor B2B en de carrierdiensten (10 miljoen euro) en de gevolgen van de strenge daling van de terminatietarieven (21 miljoen euro of 12,4%).
“Exclusief deze regulatorische maatregelen zouden de opbrengsten uit mobiele diensten op jaarbasis gestegen zijn met 8,1% dankzij de sterke regionale focus van ons bedrijf, het toenemend aantal eigen winkels (Base shops en ALLO telecom), het succes van het vereenvoudigde portfolio van Base en het succes van onze mobiele databundels tegen een vast bedrag per maand (flat fee)”, klinkt het.
Ook de EBITDA daalde in het eerste kwartaal 2011 met 15 procent vergeleken met dat van 2010, als gevolg van de Belgische regelgeving rond terminatietarieven (14 miljoen euro).
Op het eind van het eerste kwartaal sloot KPN Group Belgium af op een totaal van 3,9 miljoen klanten, dat zijn 150.000 klanten meer dan vorig kwartaal.
De nieuwe topman van KPN, Eelco Blok, had in een mededeling laten weten blij te zijn met de prestaties in Duitsland en België: “We zien negatieve trends in Nederland. Ik ben verheugd met de sterke onderliggende prestaties in Duitsland en België, waar wij blijven investeren”, aldus Blok.
Bron: Belga/ANP
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier