Laptops verbieden… of anders lesgeven?
In Gent en Leuven klagen professoren over het gebrek aan respect van de studenten in de les: babbelen, surfen, te laat komen. De discussie over het verbod van laptops in de les of gewoon helemaal anders lesgeven, wordt zo opgepookt
In Gent en Leuven klagen professoren over het gebrek aan respect van de studenten in de les: babbelen, surfen, te laat komen. De discussie over het verbod van laptops in de les of gewoon helemaal anders lesgeven, wordt zo opgepookt.
Meer en meer proffen ergeren zich dood aan de jongste generatie studenten, de zogenaamde millenniumstudenten, zo staat te lezen in de Corelio-kranten. “Studenten zijn luidruchtig, surfen op het internet en komen naar de lessen wanneer ze zin hebben”, zegt professor politicologie Carl Devos van de UGent, die in een e-mail aan zijn collega’s oproept om streng op te treden.
Als één van de oplossingen ziet Devos een verbod van laptops in de les. “Ik pleit voor een verbod”, zegt hij aan De Standaard. “Of ik wil tenminste de discussie aangaan. De helft zit te mailen of te surfen op Facebook en gebruikt de laptop niet om er notities mee te maken.”
In Leuven daarentegen is men actief op zoek naar manieren om om te gaan met die nieuwe generatie studenten. “We moeten op een andere manier lesgeven”, vertelnt Peter Lievens, voorzitter van een werkgroep van Leuvense docenten in de krant. “Al van jongs af krijgen de huidige studenten heel veel informatiestromen te verwerken. Ook een les aan de universiteit benaderen ze anders. Ze beginnen in de les te overleggen of begrippen op hun laptop googelen. Dat maakt het lesgeven veel moeilijker.”
De werkgroep gaat na we welke werkvormen bruikbaar zijn om de nieuwe talenten van de studenten te gebruiken, “zoals meer interactie tijdens de lessen, het gebruik van multimedia of de studenten in groep laten werken aan voorgelegde problemen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier