Nearshoring moet ict-wedloop bij De Post ondersteunen
Dat De Post aanzienlijke ict-inspanningen doet, is genoegzaam bekend. Maar om die te ondersteunen heeft het bedrijf erg veel mensen nodig. En dan komt het idee van ‘nearshoring’ op de proppen.
Dat De Post aanzienlijke ict-inspanningen doet, is genoegzaam bekend. Maar om die te ondersteunen heeft het bedrijf erg veel mensen nodig. En dan komt het idee van ‘nearshoring’ op de proppen.
De Post werkt momenteel intensief aan onder meer een e-HR-platform. Het bedrijf heeft zo’n 700 informatici in huis en werkt bovendien nog met een boel externen, onder meer via detachering. “We wilden wat externen betrof toch wat optimaliseren. Bovendien is de schaarste in ons land groot.”, zegt Renaat Truijen, tot voor een paar weken nog ict-manager bij De Post maar nu verantwoordelijk voor ‘customer service’ en ‘corporate process management’. “Toen zijn we naar de nearshoring-optie beginnen kijken.” Hoeveel ze zo bij De Post hopen te besparen, wil Truijen niet kwijt. “Maar, ter vergelijking, een goed nearshoringcontract is zeer concurrentieel met dat van een interne werknemer.”
Het betreft een raamcontract van een initiële (maar uitbreidbare) 3 jaar, goed voor in totaal 30.000 mandagen. Voorlopig zoekt De Post enkel ontwikkelteams in de Schengen-landen, met de optie om uit te breiden naar vestigingen buiten die zone. “We hebben de verschillende formules onder de loep genomen. Omdat wij op projectbasis werken en om de 3 weken met de teams aftoetsen, zullen de reizen binnen de Schengen-zone gemakkelijker verlopen. Bovendien is de wettelijke context en de daarmee samenhangende kosten hier eenvoudiger te regelen. Ten derde zijn onze volumes niet groot genoeg voor landen als India.” Een testproject in Letland, met Taxipost, was alvast succesvol.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier