Nieuwe ceo voor Second Life
Linden Lab is nog steeds op zoek naar een tweede adem. Het bedrijf achter Second Life grijpt daarom terug naar de expertise van een gamesspecialist.
Linden Lab is nog steeds op zoek naar een tweede adem. Het bedrijf achter Second Life grijpt daarom terug naar de expertise van een gamesspecialist.
Linden Lab heeft Rod Humble gekozen als ceo, die tot dusver aan het hoofd stond van EA Play van Electronic Arts. Rob Humble sluit zo een uitgebreid hoofdstuk van zijn professionele carrière af, want hij was al 20 jaar aan de slag bij de gamesontwikkelaar. Voordien was hij vice-president productontwikkeling bij Sony Online Entertainment. Linden Lab verwacht dat hij met zijn ervaring in “de creatie en ontwikkeling van ludieke, amusante, intuïtieve en meeslepende omgeveringen” Second Life een nieuw elan kan geven.
Dat is zeker nodig na de recente moeilijkheden. Kort voor de zomer moest het bedrijf een honderdtal mensen aan de deur zetten, ofte een derde van het personeelsbestand. Het bedrijf stelde toen “veel geïnvesteerd te hebben in personeel in de voorbije twee jaar”, vandaar de nood aan een herstructurering. Voorts waren er “drastische beslissingen” nodig om “de Residents (van Second Life) het soort producten en de beleving te kunnen bieden waar ze recht op hebben”.” Of op z’n Amerikaans: “we’ve come to a place where it’s important that we reorganize our teams and find a renewed level of discipline and momentum as we move forward”.
In de loop van het jaar lanceerde Linden Lab een Enterprise-versie van Second Life, als een soort ontmoetingsplaats voor zakenlui op het web. Het argument daarvoor was dat de crisis ervoor zorgde dat verplaatsingen en zakenreizen te fel wogen op het budget.
Gemiddeld trok Second Life het voorbije jaar 485.000 bezoekers per maand, lees: een gevoelige daling. Het bedrijf zegt niettemin, op enkele procentpunten na, op het niveau van 2009 te blijven. In vergelijking met de derde kwartalen van 2009 en 2010 breidt de Second Life-‘wereld’ licht uit (+7,2 procent tot 2080 km²), daalt het aantal bezoekuren met 11 procent met name vooral bij de grootgebruikers (meer dan 300 uur per maand) en stijgt het volume aan uitgewisselde virtuele goederen met 115 procent.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier