Boekhandel en uitgeverij Acco ontwikkelt AI-samenvattingstool voor studenten

© Getty Images
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

De Belgische boekhandel en uitgeverij Acco heeft samen met Microsoft, Cronos en iO een platform ontwikkeld waar studenten hun online cursusmateriaal gratis kunnen laten samenvatten door AI.

Een hoofdstuk uit een cursus samenvatten in enkele paragrafen? De essentie van een hoofdstuk opsommen in bullet points? Daar is voortaan ook een Belgische AI-tool voor. Boekhandel en uitgeverij Acco liet zich inspireren door ChatGPT en omringen door technologiepartners Cronos en Microsoft en het agency iO om een online ‘samenvattingsplatform’ te bouwen.

Acco gaat de samenvattingstool integreren in het al bestaande online leerplatform Sofia. Momenteel kunnen 20.000 studenten nu al van de 60 meest gekozen digitale publicaties samenvattingen laten maken. Het gaat dan om publicaties die achter slot zitten om de auteursrechten te beschermen. ‘We zijn ook onze auteurs dankbaar, want zonder hun fiat was dit niet mogelijk geweest’, zegt Acco-CEO Inge Vander Velpen.

Een voorbeeld van een samenvatting. © Acco

Blijft niet gratis

Het samenvattingsplatform zal in een eerste fase gratis toegankelijk zijn voor studenten, maar dat blijft niet zo. Later wil Acco naar eigen zeggen een ‘democratische prijs’ vragen, die verdere investeringen en ontwikkelingen mogelijk moet maken. Studenten zullen na de paasvakantie volop gebruik kunnen maken van het nieuwe platform. Voor de samenvattingen die ze willen maken, kunnen ze dan ook gericht vragen hoe lang een samenvatting precies moet zijn, of dat een doorlopende tekst moet zijn of net samengevat in bullet points. Je zal een tekst ook kunnen vertalen van en naar het Nederlands, Frans en Engels, zo geeft Acco-CEO Inge Vander Velpen nog aan in het persbericht.

‘Goede samenvatting is meerwaarde’

Binnen het onderwijs wordt vanuit verschillende hoeken veelal argwanend naar de opkomst van Gen AI gekeken. Heel wat scholieren en studenten nemen hun toevlucht tot artificiële intelligentie voor huiswerk, taken, opdrachten en eindwerken. Dat leidt bij leerkrachten en docenten soms tot frustratie of wrevel. ‘Maar dankzij een goede samenvatting op maat, die je dankzij AI helemaal zelf kunt sturen, win je als student heel veel tijd’, zegt professor Martin Valcke, hoogleraar Onderwijskunde aan de Universiteit Gent. ‘Een goede samenvatting is sowieso een meerwaarde tijdens het leren’, meent Valcke. Is AI dan een gemakkelijkheidsoplossing? Ergens wel, maar aan de andere kant betalen studenten nu vaak ook voor een samenvatting van een medestudent: iets wat universiteiten en hogescholen al een hele tijd met lede ogen aanzien.

AI kan een extra hulpmiddel zijn voor studenten erkent professor Valcke, die toch waarschuwt dat studenten de tool goed moeten bedienen. ‘Als ‘bestuurder’ van de tool moet je wel alles goed in de hand houden of je gaat snel uit de bocht met een AI-samenvatting. Vraag dus niet gewoon ‘maak mij een samenvatting’, want dan weet je niet of je het antwoord krijgt dat je echt nodig hebt. Geef gerichte commando’s zodat de samenvatting volledig op jouw maat is’, klinkt zijn advies.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content