Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines gebruikt voortaan ook virtual reality (VR) bij de opleiding van haar piloten. De technologie moet een deel van de opleiding realistischer maken, zegt de maatschappij.
De virtual reality-omgeving, met ook een VR-bril, wordt ingezet bij de zogenoemde ‘type rating training’ van piloten. Dat is de aparte opleiding om met een specifiek toestel te vliegen (in dit geval de Airbus A320), die na de basisopleiding van de piloten volgt.
‘Levensechter’
‘We gebruiken de virtual reality in de fase voordat de piloot in de vliegsimulator gaat’, legt woordvoerder Nico Cardone uit. ‘Die fase was tot nu toe heel theoretisch, maar wordt dankzij de VR levensechter.’ Het is de fase waarin piloten bijvoorbeeld trainen waar allerlei knoppen zich bevinden in de cockpit.
‘VR biedt een aanzienlijk realistischere en intensere trainingservaring’, zegt ook Gauthier Lesceu, Chief Theoretical Knowledge Instructor bij Brussels Airlines. ‘Onze piloten kunnen autodidactisch vroeg en herhaaldelijk procedures oefenen, spiergeheugen opbouwen en vertrouwen krijgen in de situatie – een ideale voorbereiding op de simulatorfase.’
Het VR-programma, dat officieel erkend is, werd begin juli voor het eerst gebruikt. Dat gebeurt in een eerste fase uitsluitend voor de A320-training en alleen om standaard operationele procedures te trainen. Brussels Airlines is de eerste gebruiker van de software binnen de Lufthansa-groep. De VR-omgeving werd ontwikkeld door het luchtvaarttrainingsbedrijf Lufthansa Aviation Training en vliegtuigbouwer Airbus.