Unesco wil een snelle regulering voor het gebruik van AI op scholen
Unesco heeft overheden opgeroepen om het gebruik van AI-tools zoals ChatGPT in klaslokalen ‘snel te reguleren’. De VN-organisatie voor Onderwijs, Wetenschap en Cultuur pleit bovendien voor een leeftijdsgrens voor het gebruik van dergelijke hulpmiddelen.
Het vervangen van leerkrachten door computers en AI-oplossingen kan het emotionele welzijn van kinderen aantasten en hen kwetsbaar maken voor manipulatie, waarschuwt Unesco. Volgens directeur-generaal Audrey Azoulay kan generatieve AI ‘geweldige kansen creëren voor de menselijke ontwikkeling’, maar kan het ook een ‘bron van schade’ zijn.
‘Kunstmatige intelligentie mag niet in het onderwijs worden geïntegreerd zonder publieke betrokkenheid, sterke overheidswaarborgen en regelgeving’, voegde ze eraan toe.
Leeftijdsverhoging
In een nieuwe publicatie met richtlijnen stelt Unesco dat AI-tools het potentieel hebben om kinderen met speciale onderwijsbehoeften te helpen, bijvoorbeeld door ondertitels te genereren. Voorwaarde is dan wel dat leerkrachten, gebruikers en onderzoekers helpen bij het ontwerp van de tools en dat overheden het gebruik ervan reguleren.
Unesco wijst in het rapport op de gebruikersvoorwaarden van ChatGPT zelf, die stellen dat de technologie niet mag worden gebruikt door iemand onder de dertien jaar. Een aantal experts pleit er in het rapport echter voor om de minimumleeftijd op te trekken naar zestien jaar.
Publiekelijk beschikbare generatieve AI-programma’s zijn in opmars sinds eind 2022, toen ChatGPT van de Californische start-up OpenAI aantoonde dat het samenhangende essays, gedichten en conversaties kon genereren uit beknopte vragen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier