Personeel callcenter Sitel in Diegem in staking
Een deel van de werknemers op de hoofdzetel van het callcenter Sitel Belgium in Diegem heeft op initiatief van de vakbonden het werk neergelegd. De vakbonden eisen sociaal overleg wanneer een concurrent bij een overname van een Sitel-klant ook het personeel overneemt.
Een deel van de werknemers op de hoofdzetel van het callcenter Sitel Belgium in Diegem heeft op initiatief van de vakbonden het werk neergelegd. De vakbonden eisen sociaal overleg wanneer een concurrent bij een overname van een Sitel-klant ook het personeel overneemt.
“Als een Sitel-klant beslist om naar een ander callcenter over te stappen en bij deze operatie ook het personeel wordt overgenomen, dan willen wij dat Sitel erin toestemt dat wij als vakbonden voorafgaandelijk een gesprek hebben met die toekomstige werkgever over de loon- en arbeidsvoorwaarden. De garantie die CAO 32bis het personeel geeft bij dergelijke overnames is immers te beperkt”, aldus vakbondssecretaris Robert Veekman (LBC-NVK).
Dergelijke operaties gebeuren de laatste tijd geregeld. Telenet wou de callcenteractiviteiten van Sitel in Geel overnemen, maar liet gisteren weten dat het daar van afziet. Bij de actuele plannen van Nuon om van Sitel over te stappen naar een nieuw callcenter zijn 20 medewerkers betrokken. “Daarnaast is er nog een collectief ontslag voor 72 werknemers door outsourcing van activiteiten naar Manilla en Boedapest. Bij de onderhandelingen over dit collectief ontslag zitten we op de goede weg. Dat is niet de reden voor het actuele sociale conflict”, aldus Veekman.
Sitel Belgium stelt in zijn vestigingen in Diegem, Vilvoorde en Geel in totaal 800 mensen te werk, waarvan 700 in Diegem.
Bron: Belga
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier