RoI-druk op IT-toplui
De recessie legt een zware druk op it-verantwoordelijken om return-on-investment (RoI) te leveren. Dat concludeert AT&T na een eigen rondvraag.
De recessie legt een zware druk op it-verantwoordelijken om return-on-investment (RoI) te leveren. Dat concludeert AT&T na een eigen rondvraag.
AT&T voerde, aldus Cnet, gesprekken met 77 it-toplui uit 47 Amerikaanse en 30 Europese multinationals (met een omzet van meer dan een miljard dollar). In aantal niet voldoende om een representatief beeld te krijgen, maar qua doelgroep wel interessant genoeg om een trend te ontwaren.
Om uit de economische dip te kruipen noemt 87 procent het knippen in de operationele kosten heel erg belangrijk. 85 procent zegt dat samenwerking met klanten en partners essentieel is. 83 procent vindt dat de prestaties en productiviteit van het personeel erop vooruit moeten gaan.
Uit die prioriteiten vloeit een zware druk voort op de prestaties van de it-verantwoordelijken, blijkt uit de bevraging. 64 procent zegt dat ze zich moeten richten op projecten die RoI opleveren in de helft of minder van de tijd die in het verleden werd voorzien. Dat heeft voor dezelfde groep uiteraard ook invloed op it-budget en -strategie. Anekdotisch is dat één cio vertelde dat hij enkel it-projecten mag afwerken die op 12 maanden tijd 100 procent RoI opleveren.
De bevraagde it-bazen gaan ervan uit dat de heropleving voor midden 2010 zal zijn. De VS en China zullen er het eerst van profiteren volgens hen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier