Sociale onrust bij callcenter Sitel Diegem
Bij het callcenter Sitel in Diegem is sociale onrust ontstaan na een reeks waarschuwingen die de directie de afgelopen weken gaf aan werknemers die niet efficiënt genoeg werken.
Bij het callcenter Sitel in Diegem is sociale onrust ontstaan na een reeks waarschuwingen die de directie de afgelopen weken gaf aan werknemers die niet efficiënt genoeg werken.
Afgelopen vrijdag resulteerde dat in twaalf ontslagen wegens zware fout. De vakbonden vermoeden dat de directie op goedkope manier een aantal werknemers aan de deur wil zetten. Ze dreigen met acties en hebben een verzoeningsvergadering aangevraagd.
“De afgelopen drie weken hebben naar schatting 30 procent van de meer dan 600 werknemers een laatste waarschuwing gekregen. In sommige gevallen was dat omdat men bijvoorbeeld de telefoon meer dan 10 seconden had laten rinkelen. Vrijdag hebben twaalf werknemers zonder de minste uitleg te horen gekregen dat ze op staande voet ontslagen worden. Vandaag (dinsdag) zullen we met het LBC-CNE hiertegen in het bedrijf een pamflet verspreiden. Als de verzoening geen resultaat oplevert volgen er acties”, aldus vakbondssecretaris Robert Veekman (LBC).
“De directie volgt de interne procedurele afspraken niet. Na een verwittiging moet immers de syndicale delegatie geraadpleegd worden en krijgt de betrokkene een actieplan, wat hier niet gebeurd is. Een aantal waarschuwingen zijn onterecht en moeten ingetrokken worden. Een aantal zaken zijn ook juridisch niet correct. De betrokkenen mogen bijvoorbeeld na een waarschuwing 12 maanden niet deelnemen aan sollicitaties voor interne promoties, wat niet in het arbeidsreglement staat”, aldus Veekman.
Sitel werkt onder meer voor Nokia, de Vlaamse Infolijn en Mobistar. Het bedrijf maakte recentelijk bekend dat haar vestiging in Geel binnen afzienbare tijd de deuren sluit.
Bron: Belga
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier