Techbedrijven zouden Brussel verlaten door mobiliteitsprobleem
Voor zeven op de tien bedrijven -tegenover twee op de tien in 2008- zouden mobiliteitsproblemen een reden kunnen zijn om het Brussels gewest op termijn te verlaten. Dat blijkt uit een enquête van Agoria bij Brusselse technologiebedrijven. Het woon-werkverkeer naar het dichtslibbende Brussel schrikt ook de werknemers af, zegt Agoria. 55 procent van de bedrijven ondervindt moeilijkheden om personeel te vinden door de mobiliteitsproblemen. Negen op de tien werknemers in het Brussels gewest zijn vandaag gemiddeld een vijfde langer onderweg van huis naar het werk dan drie jaar geleden, zo leert de enquête.
Voor zeven op de tien bedrijven -tegenover twee op de tien in 2008- zouden mobiliteitsproblemen een reden kunnen zijn om het Brussels gewest op termijn te verlaten. Dat blijkt uit een enquête van Agoria bij Brusselse technologiebedrijven.
Het woon-werkverkeer naar het dichtslibbende Brussel schrikt ook de werknemers af, zegt Agoria. 55 procent van de bedrijven ondervindt moeilijkheden om personeel te vinden door de mobiliteitsproblemen. Negen op de tien werknemers in het Brussels gewest zijn vandaag gemiddeld een vijfde langer onderweg van huis naar het werk dan drie jaar geleden, zo leert de enquête.
Bovendien geeft een op de twee Brusselse technologiebedrijven aan niet vlot bereikbaar te zijn met het openbaar vervoer, een status quo in vergelijking met 2008. Een op de drie technologiebedrijven zegt voorts te weinig parkeerplaatsen te hebben, ook hier wordt geen verbetering vastgesteld sinds 2008.
Het Brussels gewest wil bovendien het aantal publieke parkeerplaatsen in de komende jaren met 16 procent terugdringen, weet de technologiefederatie. Eigen privé-initiatieven zoals randparkings of shuttleverbindingen zijn “slechts een druppel op een hete plaat.”
“Brussel slibt dicht met verregaande gevolgen, want de titel van filehoofdstad bedreigt de economische aantrekkelijkheid van Brussel,” zegt Floriane De Kerchove, directrice van Agoria Brussel. De federatie vraagt de overheden om te werken aan een betere bereikbaarheid van bedrijfszones, meer openbaar vervoer, technologische oplossingen en samenwerking tussen de gewesten.
Reactie Bruno De Lille
In reactie op de studie van Agoria laat Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) weten de bezorgdheden van de technologische sector te delen. “Het IRIS2-plan wil de auto-druk verlagen om zo de economische slagkracht van het Gewest te garanderen. Ik reken trouwens ook op de economische sector om hier mee hun schouders onder te zetten”, klinkt het.
De staatssecretaris trekt het fileprobleem niet in twijfel, maar zegt dat recente cijfers aantonen dat het autogebruik in Brussel daalt ten voordele van het stapvoets verkeer, de fiets en het openbaar vervoer. Daarbij wordt ook geïnvesteerd in infrastructuur, zoals de recente verlenging van tramlijnen 62 en 94 naar zones met economische activiteit.
“Tegelijk moeten de ondernemingen bewuste keuzes maken. Slimme bedrijven vestigen zich daar waar hun mensen effectief alternatieven voorhanden hebben”, aldus De Lille.
De Groen-politicus merkt op dat in het centrum van Brussel meer dan een miljoen vierkante meter kantoorruimte met een maximale bereikbaarheid vrijstaat, en dat biedt voordelen. Zo komt bij GDF Suez dichtbij het Noordstation nog “slechts 35 procent” van de werknemers met de wagen. Een boogscheut verder ligt Belgacom waar personeelsleden niet langer automatisch een bedrijfswagen krijgen.
“Deze bedrijven hebben begrepen dat een toekomstgerichte hr-aanpak duurzame mobiliteitsoplossingen biedt zodat ze de beste mensen kunnen aantrekken en behouden”, besluit De Lille.
Bron: Belga
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier