‘Telenet wil vooral huidig klantenbestand behouden’
‘Het doel is niet langer massaal nieuwe klanten aan te trekken, maar wel om het huidige klantenbestand te behouden’. Dat vertelt de nieuwe ceo John Porter in een interview met De Tijd en L’Echo.
‘Het doel is niet langer massaal nieuwe klanten aan te trekken, maar wel om het huidige klantenbestand te behouden’. Dat vertelt de nieuwe ceo John Porter in een interview met De Tijd en L’Echo.
John Porter doet een aantal opmerkelijke uitspraken in een gesprek met de zakenkranten De Tijd en L’Echo dit weekend: ‘De strategie van het verleden werkt niet meer. Duco Sickinghe was de leider voor het Telenet van het voorbije decennium. Ik ben dat voor de volgende tien jaar.’
Hij wijst er op vroeger de producten centraal stonden: ‘We moesten de volgende innovatie hebben, het beste product op de markt, en sneller dan de concurrentie. Nu komt de klant centraal. There are no homeruns on this market. Er is geen product waar je de sector mee op zijn kop zet. Het doel is niet langer massaal nieuwe klanten aan te trekken, maar wel om het huidige klantenbestand te behouden.’ John Porter wil de churn beperken door extraatjes aan te bieden zoals meer films op aanvraag of snellere verbindingen.
John Porter ziet de concurrentie ook niet bij Belgische telecomoperatoren of tv-zenders: ‘De dreiging komt niet van Belgacom of VMMa, maar van de globalisering. GoogleTV, AppleTV, Netflix, peer-to-peernetwerken en piraterij.
Een dubbelcijferige groei is volgens hem ook niet meer houdbaar: ‘We gaan voor duurzame groei dankzij innovatie en door onze klanten meer te verkopen. Slechts 40 procent van onze klanten neemt drie producten (triple play) en amper 10 procent vier producten. We hebben dus nog veel potentieel’.
En overnames staan ook nog op de radar. Ook de Waalse kabeloperator Voo wordt daarbij aangehaald: ‘Consolidatie in Europa is onvermijdelijk. Onafhankelijke kabelbedrijven zoals het Waalse Voo en het Nederlandse Ziggo komen onder druk te staan. En Liberty Global heeft het geld om in dat verhaal opportunistisch te zijn en dat zal het zijn.’
Tenslotte vernemen we in het interview nog dat de nieuwe topman van Telenet een grote liefhebber is van trappistenbier zoals Westfleteren, maar ‘mijn dagelijkse favoriet is Westmalle Tripple. Mijn koelkast ligt er vol van. Een hele nieuwe wereld gaat voor me open’.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier