Vlaamse ondernemers lanceren handleiding voor technologiestarters
De voormalige ondernemers Stoffel Mulier en Johan Van den Bossche hebben een boek geschreven om jonge technologieondernemers te helpen hun bedrijf op poten te zetten. ‘Vlaanderen in start-up mode’ krijgt daarom de ondertitel ‘een doe-gids voor de high tech starter’ mee.
De voormalige ondernemers Stoffel Mulier en Johan Van den Bossche hebben een boek geschreven om jonge technologieondernemers te helpen hun bedrijf op poten te zetten. ‘Vlaanderen in start-up mode’ krijgt daarom de ondertitel ‘een doe-gids voor de high tech starter’ mee.
Stoffel Mulier is voormalige coo van Sirius Communications, dat gespecialiseerd was in chiptechnologie voor satellieten. Het bedrijf werd in 2001 overgenomen door Agilent. Johan Van den Bossche is de voormalige ceo van meettechnologiebedrijf Krypton Electronic Engineering, dat in 2005 in handen kwam van het Belgische Metris (dat in 2009 op zijn beurt overgenomen werd door Nikon). Beide staan vandaag jonge bedrijven bij met raad en daad binnen de vzw SO Kwadraat. Het is dan ook SO Kwadraat dat het boek uitgeeft.
Mulier vertelt dat hij nog heel goed beseft welke invloed 2 korte gesprekken met bedrijfsleiders gehad hebben op het uiteindelijke businessplan van Sirius. “Dat heeft ons op een juist spoor gezet. Toen is al het besef gegroeid dat de raad van mensen ‘die het al eens gedaan hebben’ enorm belangrijk is voor een jonge ondernemer. In die tijd was er – buiten de ondernemers zelf – geen enkel klankbord voor starters. Dat is precies wat SO Kwadraat vandaag wil zijn en waarom uiteindelijk dit boek tot stand kwam.”
Businessplan Nochtans bestaan er al enkele handboeken voor start-ups. “Het verschil is dat wij vanuit onze eigen ervaring schrijven, vanuit de praktijk. Veel bestaande boeken zijn veeleer theoretisch en academisch”, weet Mulier. Het klopt: het boek is erg vlot en toegankelijk geschreven en doet dromen van meer. “Maar we stellen heel bewust veel vragen aan de starters: heb je daarop gelet, weet je dat al? Vinden ze er een antwoord op dan kan dat leiden tot een afgewerkt businessmodel, maar het kan hen er ook op wijzen dat ze er nog niet helemaal klaar voor zijn, dat ze nog wat langer moeten werken aan hun idee of businessplan.”
Als één van de belangrijkste tips ziet Mulier dat je eerst jezelf 100 procent moet overtuigen dat je businessplan een goed plan is. “Pas als je jezelf en je omgeving, na de nodige zelfkritiek, kan overtuigen, kan je naar investeerders stappen. Mocht je opgestart raken met extern kapitaal is het van belang dat je af en toe je oorspronkelijk businessplan ter hand neemt om je ervan te vergewissen wat je oorspronkelijke doelstellingen en plannen waren.”
Veel uitvinders, weinig ondernemers Mulier is erg te spreken over innovatie in Vlaanderen. “Er gebeurt hier heel veel en op hoog niveau.” Toch blijft de stap naar de valorisatie van die ideeën een pijnpunt. “Tal van mensen bedenken knappe nieuwe dingen… en dan belandt dat in de schuif. We hebben dus veel ‘uitvinders’, maar nog niet voldoende ‘ondernemers'”, aldus Mulier.
Hij haalt er de cijfers bij. “Elk jaar doctoreren zo’n 1000 mensen. Elk van hen heeft ons gemiddeld 500.000 euro gekost. Maar slechts 1 procent van die doctoraten eindigt in een onderneming. Wij vinden dat eigenlijk veel te weinig. Daarom denken wij dat dat gemakkelijk moet kunnen opgetrokken tot 2 of 3 procent. Dat is niets wereldschokkends, maar zou toch al een verdubbeling betekenen.” Maar hoe dan? “Wat je zou kunnen doen, is doctoraatstudenten vragen om tijdens hun doctoraat al eens een businessplan te schrijven: wat ga je hiermee doen? Toch niet enkel een boek schrijven dat nadien gewoon in de bibliotheek belandt?”
Gevraagd naar ‘witte raven’ in de Vlaamse technologiesector doet Mulier liever niet aan ‘namedropping’. “Maar ik geloof in de toekomst van medische technologie in Vlaanderen. We zitten hier met mooi uitgebouwde hospitalen en met artsen die vaak heel wat affiniteit hebben met nieuwe technologie. Zij hebben vaak specifieke problemen die een technologische oplossing kunnen gebruiken, dus zij zijn vragende partij. Daar zit ons potentieel, denk ik.”
‘Vlaanderen in start-up mode’ is een uitgave van SO Kwadraat.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier