Waarom volgt niemand de CIO op Twitter?
De chief information officer moet sociaal zijn en dus op sociale media als Twitter inhaken. Merkwaardig genoeg heeft deze topfiguur amper volgers. Als de it-budgetten in de nabije toekomst inderdaad steeds meer ingepalmd worden door marketeers die de bedrijfsstrategie via gerichte website-acties en sociale media willen ondersteunen, dan kan de cio maar best ook op die fora aanwezig zijn. Uit een kleine steekproef blijkt echter dat er amper Belgische cio’s actief zijn op Twitter, laat staan dat ze veel volgers hebben. Dat mag verbazen want sommigen staan aan het hoofd van een grote it-afdeling en als it-werknemer kan je toch maar best de baas volgen op Twitter. Bovendien kan je als leverancier toch ook beter de Twitter-beichten van de cio’s natrekken. Het kan best een interessant informatiekanaal zijn.
De chief information officer moet sociaal zijn en dus op sociale media als Twitter inhaken. Merkwaardig genoeg heeft deze topfiguur amper volgers.
Als de it-budgetten in de nabije toekomst inderdaad steeds meer ingepalmd worden door marketeers die de bedrijfsstrategie via gerichte website-acties en sociale media willen ondersteunen, dan kan de cio maar best ook op die fora aanwezig zijn. Uit een kleine steekproef blijkt echter dat er amper Belgische cio’s actief zijn op Twitter, laat staan dat ze veel volgers hebben. Dat mag verbazen want sommigen staan aan het hoofd van een grote it-afdeling en als it-werknemer kan je toch maar best de baas volgen op Twitter. Bovendien kan je als leverancier toch ook beter de Twitter-beichten van de cio’s natrekken. Het kan best een interessant informatiekanaal zijn.
Veel volgers hebben de Belgische it-verantwoordelijken inderdaad niet. Koen Van Loo, de cio van het HR-dienstenbedrijf ADMB staat het hoogst genoteerd met 724 volgers. Sabine Everaet, de cio van Coca Cola Europe en Data News cio van het jaar heeft er 419 en Vincent Keunen, cio van energiebedrijf Lampiris, telt er 246. Hij was vorig jaar nog Data News ict manager van het jaar. Bart Van den Bosh, cio UZ Leuven en Daniel Lebeau hebben ook meer dan 100 volgers.
Niet toevallig trouwens zijn de Twitter-adepten onder cio’s ook vaak extravert en sterk aanwezig op allerlei events. Maar zoals bij alle communicatiekanalen geldt ook bij Twitter: wie niet regelmatig wat interessants in de groep gooit, mag ook weinig respons verwachten. Er is dus nog wat werk aan de Twitter-winkel.
Top 10 Belgische CIO’s op Twitter (op basis van volgers): 1. Koen Van Loo, cio ADMB – 724
2. Kurt De Ruwe, cio Bayer MaterialScience – 429
3. Sabine Everaet, cio Coca Cola Europe – 419
4. Vincent Keunen, cio Lampiris – 246
5. Bart Van den Bosch, cio UZ Leuven – 165
6. Daniel Lebeau, cio GSK – 125
7. Paul Danneels, cio VDAB – 94
8. Pierre Masai, cio Toyota Motor Europe – 62
9. Luc Verbist, cio Persgroep – 30
10. Luc Verhelst, cio European Medicines Agency – 28
Update 11u45: Kurt De Ruwe toegevoegd. Hij springt meteen naar de tweede plaats. Herman De Prins valt daarom uit de top 10.
Update 21/08: Pierre Masai toegevoegd, op plaats 8. Marc Surinx valt zo uit de top 10.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier