Xirago-tool voor een beter beheer van it-middelen
Vraag en aanbod zijn op de it-arbeidsmarkt slecht op elkaar afgestemd en de trend naar ‘nearshore’- of zelfs ‘offshore’-uitbestedingen neemt toe. Dat zette het Brusselse Xirago ertoe aan uit te pakken met een originele tool waarmee de menselijke middelen die worden toegewezen aan it-projecten beter beheerd – en dus geoptimaliseerd – kunnen worden.
U kent ze wel die ‘bodyshoppers’ die personeel uitbesteden, maar niet precies weten te zeggen hoeveel van hun consultants gedetacheerd zijn bij deze of gene klant? Of die het einde contract van hun consultant(s) na voltooiing niet echt gepland hebben? Of die de expertise van hun informatici niet precies kennen, en dus niet kunnen beoordelen of vraag en aanbod voor een bepaald project wel op elkaar afgestemd zijn? Laat staan dat een dienstenbedrijf de motivatie van zijn gedetacheerde consultants zou willen nagaan. Zijn er trouwens tools op de markt om die tevredenheid te evalueren? Ook binnen grotere ondernemingen heeft de it-directie niet altijd een duidelijk zicht op de planning en toewijzing van middelen voor de verschillende it-projecten.Transparantie en follow-up”Er is zeer weinig transparantie op de detacheringsmarkt, en er schuilt niet veel menselijks meer achter een cv”, dixit Francis Vantieghem, medeoprichter en algemeen directeur van Xirago. Vantieghem was ooit nog directeur ‘sales & operations’ bij Harvey Nash.In 2004 werkte Vantieghem daarom samen met Jean-Pierre de Jamblinne de Meux (voormalig directeur Comparex) aan “de creatie van een systeem waarmee zowel klant als bedrijf kunnen zien wat er gebeurt op de markt. Met Xirago kunnen we een follow-up bieden van de kwaliteit, de motivatie en de geschiktheid van de consultant.””Bovendien is het zo dat, volgens een onderzoek van Arthur Andersen begin 2006, zes op de tien informaticaprojecten nooit voltooid worden”, voegt de Jamblinne eraan toe. Volgens hem zijn een gebrek aan communicatie en follow-up een van de oorzaken van dat falen. “Er zitten een hoop informatici op de Belgische markt, maar ze worden slecht gebruikt. Delokalisaties zouden kunnen worden vermeden door te werken tegen scherpere kostprijzen, zelfs met onze hoge lonen.” Een gedurfd idee, waarmee hij ingaat tegen de gangbare opinie.Vier elementenKortom, een hulpmiddel voor meer transparantie en betere communicatie zou een beter beheer van it-middelen mogelijk moeten maken. “Wanneer een consultant ergens geplaatst wordt, is er vaak maar een zwarte doos. Onze oplossing begint daar waar de huidige producten van de markt stoppen”, zegt Francis Vantieghem, die ook de motivatie van gedetacheerde en “vaak op zichzelf aangewezen” consultants aanhaalt.De ontwikkeling van het Xirago-pakket nam anderhalf jaar in beslag. “De applicatie werd uitgewerkt via een reeks iteraties die telkens werden goedgekeurd door vijf vrijwillige klanten”, aldus Jean-Pierre de Jamblinne.Xirago is volledig webgebaseerde en omvat vier modules. Ten eerste, een Evolution Management Cockpit waarmee de evolutie van medewerkers, de klant, het bedrijf en de organisatie die de projecten opstart, kan worden gevolgd; en dat op basis van criteria zoals motivatie, tevredenheid, technische en algemene competenties, de voortgang van het project, technologische ontwikkelingen, kwaliteit, productiviteit, prestaties, geschiktheid van het personeel, enz.Zowel de ingaande als uitgaande gegevens kunnen afkomstig zijn van bestaande systemen (erp, SQL Server, BI-tools, …) en/of worden ingevoerd door de betrokken partijen. De module is leverbaar in asp-modus (met een abonnement, zonder investeringen), of ze kan worden geïnstalleerd op een platform bij de klant (met abonnement, met applicatie ter plaatse), of via een licentie.Tweede module is het Technical Assessment, dat technische competenties evalueert (op basis van een webgebaseerde online test) en gebruikt wordt om certificeringen voor te bereiden. Met de Reference Check kunnen referenties van kandidaten (bij hun drie laatste werkgevers) op neutrale en onafhankelijke wijze worden gecontroleerd. De applicatie biedt ten slotte ook de mogelijkheid om tevredenheidsenquêtes uit te voeren bij klanten en consultants, teneinde over de nodige feedback te beschikken.CommercialiseringHet managementduo van Xirago denkt dat hun oplossing van toepassing zou kunnen zijn op zo’n 15.000 personen in België. Vorig jaar hebben ze zo’n 250 ondernemingen bezocht, en bedrijven als Econocom, Pfizer, de Europese Commissie, enz. kunnen overtuigen. “Bij de voorstelling zijn bedrijven als vanzelf aangetrokken door het systeem, door het gebruiksgemak, de makkelijke installatie, de intuïtiviteit en flexibiliteit’, benadrukt Francis Vantieghem. “Maar het valt moeilijk uit te leggen in een gewoon brochuurtje, omdat het zo nieuw is.”Dat neemt niet weg dat “bedrijven het verschil moeten kunnen maken als ze weer competitief willen worden. Dankzij deze tool kunnen ze het potentieel van hun medewerkers optimaal benutten. Het is onze bedoeling de aanpak op het terrein, dat wat de mensen doen, te verzoenen met de hiërarchie, dat wat de managers menen te weten of zouden moeten weten”, aldus nog Jean-Pierre de Jamblinne. Die is trouwens van oordeel dat het na corporate governance (waar vooral de aandeelhouders baat bij hebben) nu tijd is voor ‘human governance’: de mens moet weer de plaats krijgen die hij verdient in de economie.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier