© Leyla Hesna © Leyla Hesna

Hoe X-Treme Creations leven blaast in de Data News Awards

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Wie erbij was op de Data News Awards for Excellence herinnert zich ongetwijfeld de grote, opblaasbare dobbelstenen die door het publiek gingen. Dit is hoe ze tot stand kwamen.

Opblaasbare objecten zijn alomtegenwoordig, van festivals over concerten tot bedrijfsevents. En ook op de Data News Awards dus. X-Treme Creations is het bedrijf achter de dobbelstenen van een meter op een meter, bedrukt met de portretten van de genomineerden voor ICT Personality of the Year. Maar het verhaal van X-Treme Creations begint bij… springkastelen. “We spreken over 1994: het was toen nog relatief nieuw om springkastelen te verhuren en verkopen. Ondertussen vind je er een op bijna elk kinderfeestje”, vertelt oprichter Dan Vandevoorde.

Van kastelen naar vormen

De expertise in het opblazen van vormen leidde Vandevoorde al snel naar een nieuwe, onontgonnen markt. Een ontmoeting met een Spaanse kunstenaar die betrokken was bij de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Barcelona in 1992, opende de deur naar mega-events. “Hij zat natuurlijk in een niche die wij totaal niet kenden”, aldus Vandevoorde. De uitdaging was om reclamebureaus te overtuigen van de mogelijkheden, want de perceptie van ‘inflatables’ was destijds beperkt. “Top of mind bij inflatables was een sekspop, dat hebben we zeker duizend keer gehoord”, lacht Vandevoorde.

Een van de eerste grote successen was een opblaasbare peper voor het toenmalige Radio Donna. Dat succes effende het pad voor samenwerkingen met grote merken. “We hebben tien jaar lang alle Red Bull bogen wereldwijd gemaakt”. Ook de festivalwereld, met Tomorrowland als belangrijke klant sinds 2006, ontdekte de kracht van herbruikbare, duurzame en opvallende inflatables die tot tien jaar of langer kunnen meegaan.

Wereldwijde ICT-referenties

Vandevoorde vertelt enthousiast over hoe textiel, lucht en creativiteit samen een krachtige marketingtool vormen, ook voor de ICT-sector. “Bij de Windows 95 lancering van Microsoft hebben we een stuk of twintig van die verpakkingen gemaakt van vier meter en zes meter hoog”. Ook voor Compaq, Nokia, Salesforce en zelfs Apple werden opblaasbare objecten gecreëerd.

1/5

2/5

3/5

4/5

© Leyla Hesna

5/5

© Leyla Hesna

1/5

2/5

3/5

4/5

© Leyla Hesna

5/5

© Leyla Hesna

Kubussen

Elk project is maatwerk, ook ‘onze’ dobbelstenen. “We willen altijd meteen weten waarvoor de opblaasbare structuur moet dienen, wat de toepassing precies wordt. Voor jullie Awards was de toepassing duidelijk: ‘crowd cubes’ die boven de hoofden in het publiek circuleren”, legt Vandevoorde uit. “In overleg met jullie legden we dan de afmetingen, het aantal stuks en de bedrukking vast.”

Zelfs voor Apple maakten we al opblaasbare objecten

Het ontwerp zelf wordt meestal door de klant of diens reclamebureau aangeleverd. “Zij kennen de klant, zij weten wat die nodig heeft,” aldus Vandevoorde. “Jullie hebben ons het design zeer professioneel aangeleverd. Maar ook via reclamebureau’s – wij noemen dat de tussenmarkt – krijgen we doorgaans meteen goeie input”, zegt Vandevoorde.
“X-Treme Creations focust op de technische realisatie. De kubussen worden eerst genaaid en getest op luchtdichtheid, waarna de bedrukte hoes eromheen komt. Het naaiwerk gebeurt deels in eigen atelier, deels gedecentraliseerd door ervaren naaiers”, zegt Vandevoorde die het bedrijf samen met zijn vrouw, Suyin Aerts, runt. Samen blijven ze ook verder innoveren en bedienen ze ondertussen naast de event- en marketingsector ook nichemarkten, zoals medische congressen en zelfs gespecialiseerde toepassingen voor dierenartsen (denk aan kussens om paarden tijdens anesthesie rechtop te houden, nvdr). “Het is misschien allemaal niet hoogtechnologisch”, geeft Vandevoorde toe over het productieproces, “maar de vertaalslag maken van een design naar iets in 3D op pakweg één, vijf, of tien meter; dat is niet alleen een technologisch vraagstuk maar vereist vooral ook veel ervaring”. En het resultaat, zeker in de juiste context met muziek en publiek, blijft indrukwekkend.

1/12

2/12

3/12

4/12

5/12

6/12

7/12

8/12

9/12

10/12

11/12

12/12

1/12

2/12

3/12

4/12

5/12

6/12

7/12

8/12

9/12

10/12

11/12

12/12

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content