Locinox en de Intercommunale Reddingsdienst West-Vlaanderen zijn de ICT Projects of the Year 2024

Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

Dit jaar vallen twee projecten in de prijzen voor ICT/Digital Project of the year, beiden uit West-Vlaanderen: Slotenbedrijf Locinox, en de Intercommunale Reddingsdienst West-Vlaanderen.

Succesvolle, innovatieve ICT-projecten belonen, dat is de bedoeling van de ICT/Digital Project of the Year wedstrijd. De wedstrijd staat open voor zowel de private als de publieke sector en voor zowel grote als kleine of middelgrote organisaties. De nadruk ligt daarbij op ‘innovatie’; projecten die dankzij slim gebruik van digitale technologie een reële toegevoegde waarde voor een bedrijf of organisatie hebben gerealiseerd.

Uit de tientallen inzendingen selecteerde de redactie van Data News dit jaar negen projecten die zich met een presentatie aan de jury mochten voorstellen. Uiteindelijk haalde het project van Locinox het in de categorie voor grote projecten, en de Intercommunale Reddingsdienst bij kleine projecten (volgens budget, nvdr).

Winnaar grote projecten: Locinox

Locinox maakt al 36 jaar sloten voor tuinpoorten en verkoopt verschillende access control-toepassingen. Het West-Vlaamse familiebedrijf wist zijn omzet de laatste zes jaar echter te verdubbelen, en daar hoorde ook een nieuw magazijn bij.

Het was meteen de aanleiding om een volledig nieuw systeem voor de opslag en het beheer van hun manufacturing te implementeren. “We waren in het oude magazijn uit onze voegen aan het barsten. En in het nieuwe magazijn wilden we geen installaties doen voor een oud ERP-systeem,” zo legt Stijn Claeys, CIO van Locinox, de redenering uit aan de jury. Het betekende echter wel dat het bedrijf niet gefaseerd kon uitrollen. “We waren verplicht een big bang te doen. Het moest meteen ingevoerd worden bij de verhuis naar het nieuwe magazijn.”

Het nieuwe systeem is een combinatie van een ERP en verschillende manufacturingsystemen. Voor het project bouwde het IT-departement een nieuwe master data setup met unieke nummers voor de verschillende producten. Bovendien moest het opslagsysteem rekening houden met 2.500 verschillende productvarianten, die ter plaatse binnen de 24 uur geassembleerd worden.

Dat huzarenstukje krijgt dan ook een verdiende prijs. De jury was hier vooral onder de indruk van de complexiteit van het project, met veel verschillende partners, en daarbovenop een grote tijdsdruk. Dat er geen impact was op de businesscontinuïteit maakt deze transformatie tot een succes.

Runner-up: Mediahuis

Mediahuis is een mediabedrijf met meer dan dertig news brands, samen met radiostations en affiliates zoals RouteYou. Om al die merken op een gemeenschappelijke technologielaag te zetten, implementeerde het bedrijf een Customer Identity and Access Management platform (CIAM). “Elk merk heeft dezelfde uitdaging: de markt voor print wordt kleiner en je hebt een omslag nodig naar digital. Daarvoor heb je als bedrijf de juiste platformen nodig,” zegt Robin Pauwels, ICT director bij Mediahuis.

Het bedrijf installeerde een managementsysteem, op basis van SaaS-platform Auth0, dat bruikbaar is voor alle verschillende mediamerken van het bedrijf, en geïntegreerd kan worden in een hele resem applicaties. Daarbij werd ook rekening gehouden met enkele unieke eigenschappen. Zo moet het systeem schaalbaar zijn en snel werken bij bijvoorbeeld breaking news of grote evenementen zoals verkiezingen. Tegelijk moet elk merk zijn eigen identiteit kunnen behouden. Het voordeel van het systeem is, naast een betere ervaring voor lezers en medewerkers, dat Mediahuis nu een beter inzicht krijgt in zijn klanten en snel nieuwe business proposals kan bouwen.

Runner-up: P&V Group

Belgische verzekeraar P&V heeft zijn retail levensverzekeringssysteem volledig getransformeerd, met de hulp van dienstenleveranciers Comarch en Ensur. Het bedrijf is al een tijdje bezig met het vervangen van zijn legacy-systemen op mainframe. Die laatste kan de druk van snel veranderende retailproducten niet langer aan. Het nieuwe systeem komt in de cloud.

Gezien het om langlopende levensverzekeringscontracten gaat, verloopt dat alles in fases. Het legacysysteem blijft het hart van de architectuur, en krijgt stukje bij beetje moderne componenten, tot ook de mainframe zelf vervangen kan worden. Momenteel is er al een omnichannelplatform voor de verzekeringen, en een front-office-oplossing die later ook de backend kan overnemen, voor alle verzekeringen en klantensegmenten die het bedrijf aanbiedt.

Runner-up: Luminus

De energietransitie maakt het elektriciteitsnet steeds complexer. Denk bijvoorbeeld aan zonnepanelen, thuisbatterijen, flexibele tarieven en meer, waar een energieleverancier als Luminus rekening mee moet houden. De digitalisering heeft echter ook de hoeveelheid data die het bedrijf binnenkrijgt sterk verhoogd. Om al die data aan het werk te zetten, startte Luminus met het KAIros-programma. Dat moet op twee jaar tijd het gebruik van AI binnen het bedrijf verbeteren. “Daar gebruiken we een holistische aanpak voor. We upgraden de tanker terwijl we varen,” zegt Stan Van Nooten, AI Transformation director bij Luminus.

Opvallend aan het programma is dat het meteen kijkt naar verschillende departementen in het bedrijf, en waar AI daar voordeel kan bieden. Zo kijkt Luminus naar predictive maintenance in het onderhoud van het elektriciteitsnet, en naar AI die de productie en vraag van energie kan helpen balanceren. Maar er kunnen ook chatbots en AI-assistenten komen voor de klantendienst.

Runner-up: De Watergroep

De klimaatverandering zet ook het watersysteem in Vlaanderen onder druk. Ondanks de reputatie voor regen, is de hoeveelheid beschikbaar drinkwater per persoon in Vlaanderen erg laag. Om te investeren in de drinkwatervoorziening van de toekomst, is de Watergroep gestart met een digitale transformatie die resulteert in een ‘Internet of Water’.

Sensoren moeten daarbij onder meer sneller waterlekken opsporen. De Watergroep haalt ook veel data uit de digitale watermeter. Als eerste land in Europa koos de organisatie om die watermeter draadloos te koppelen aan de elektriciteitsmeter (van Fluvius, nvdr). Op die manier kunnen beiden de kosten voor installatie delen.
Klanten kunnen nu in real time nakijken wat hun verbruik is en het drinkwaterbedrijf zal hen ook waarschuwen als ze vermoeden dat er een lek is. Met die maatregelen heeft de Watergroep al zo’n 9 miljoen kubieke meter water gespaard.

© Arterra/Universal Images Group v

Winnaar kleine projecten: Intercommunale Reddingsdienst West Vlaanderen

Reddingdiensten op het strand, is daar een app voor? In Koksijde alvast wel. Om het redders makkelijker te maken om bijvoorbeeld lange beschrijvingen over verloren kinderen door te geven aan elkaar, besloot de Intercommunale Reddingsdienst West-Vlaanderen om een applicatie te bouwen, samen met PeopleWare. Die moet reddingsoperaties aan de kust moderniseren door bijvoorbeeld eenvoudig een foto door te sturen van gevonden kindjes, of locaties op een kaart aan te duiden.”Het is een efficiëntere manier om kinderen samen te brengen met hun ouders,” zegt Joeri Van der Veken, hoofdredder Koksijde. IKWV was vragende partij, onder meer om tijd te winnen bij de administratie door sneller interventieverslagen en rapporten af te kunnen werken.

Doel van het project was een gebruiksvriendelijk platform, dat vlot moest werken met weinig apparatuur. Men koos uiteindelijk voor een tablet in de reddingsposten aan de kust. De redders zelf zijn uitgerust met een klassiekere gsm. Voor een budget van 80.000 euro is dit een klein, maar fijn project dat de jury wist te charmeren. “Het brengt op de juiste manier de juiste technologie bij de juiste mensen”, aldus een jurylid. De jury was bovendien onder de indruk van de voorzorgsmaatregelen die werden genomen, onder meer rond de persoonlijke data die elke avond worden gewist. Veel doen met weinig middelen, dat kan wel een prijs verdienen. Dat de app gesmaakt wordt, blijkt bovendien uit het feit dat ze is uitgebreid naar andere delen van de kust, en dat ook de Nederlandse en Franse redders er inspiratie gaan zoeken.

Runner-up: Takeda

Farmaceuticabedrijf Takeda gebruikte, zoals velen, spreadsheets voor het inboeken en plannen van zijn productie. Het bedrijf heeft op zijn Belgische productiesite echter een door AI aangedreven copiloot ingevoerd voor de planning, die de efficiëntie van de productie wist op te krikken met geavanceerde schema’s.

De copiloot is gebaseerd op technologie van Rombio, een spin-off van de UCL Louvain, die origineel werd gebouwd om scenario’s te voorspellen voor ontdekkingstochten op Mars. De stap van daar naar farmaceutica lijkt groot, maar werkt wel voor Takeda. De site kan jaarlijks vier extra manufacturing lots produceren, waardoor er medicatie is voor zo’n 1.200 patiënten extra en er zo’n twaalf miljoen dollar kan worden bespaard.

Runner-up: Fluxys

Fluxys beheert het transport van aardgas in België. In de toekomst komen daar ook groene moleculen zoals waterstof en koolstofdioxine bij. Om zich op die groene revolutie voor te bereiden, startte het bedrijf met het ‘Twin for Life’-project, een idee uit de eigen accelerator voor digitale innovatie. Twin for Life is een ‘digital twin’; een digitale replica van het hele netwerk. In totaal simuleerde het team 4.000 km aan pijplijnen. Daarmee kan Fluxys bijvoorbeeld de gevolgen van verschillende scenario’s nabootsen.

Het systeem heeft daarnaast ook voordelen in het trainen van medewerkers, die sneller aan de slag kunnen (en mogen) met gesimuleerde flowplannen. Tot slot is de accuraatheid van het systeem beter dan eerdere simulaties, en kan het worden geschaald naar het vervoeren van waterstof.

Runner-up: Vlaams Verkeerscentrum

Het Vlaams Verkeerscentrum gebruikt data uit verschillende systemen, zoals datalussen en camera’s op de weg, om samen met planners van werken, politiediensten en meer uiteindelijk de juiste verkeersinformatie te verspreiden. De organisatie wilde de infrastructuur van dat systeem versimpelen en vanuit de cloud beheren. Dienstenleverancier Ixor stond in voor de transformatie en gaf onder meer de front-end een update, naar een applicatie in de browser. Ook de backend werd samengebracht en gemigreerd naar een klein managementsysteem dat draait vanuit AWS.

Gezien de materie, werd er ook veel aandacht besteed aan de beveiliging. “Het is een aantrekkelijk doelwit omdat je in principe aan de borden boven de snelweg kunt, daarom is het systeem volledig zero trust,” zegt Roel Verbeeck, CEO van Ixor. “Niemand kan aan die machines, je hebt altijd een tweede persoon nodig.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content