Agoria vraagt plaats voor STEM-richtingen in hervorming secundair onderwijs

© BELGA
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Technologiefederatie Agoria wil dat STEM-richtingen (Science, Technology, Engineering and Mathematics) een duidelijke plaats krijgen in de hervorming van het secundair onderwijs. “De aandacht voor STEM is zeker geen modeverschijnsel of hype, maar een fundamentele koerswijziging.”

Agoria is tevreden dat steeds meer secundaire scholen in de eerste graad STEM-richtingen aanbieden. “De aandacht voor STEM is geen modeverschijnsel maar een fundamentele koerswijziging”, zegt directeur-generaal van Agoria Vlaanderen Wilson De Pril. “Steeds meer jongeren en hun ouders merken dat technologie een essentiële bouwsteen wordt in het professionele én het privéleven.”

Volgens Agoria moet nu wel werk worden gemaakt van een eenvormige structuur en invulling van de STEM-lessen. “Ook moet de overheid een STEM-aanbod in alle regio’s ondersteunen”, klinkt het.

Agoria is tevreden dat steeds meer secundaire scholen STEM-richtingen (Science, Technology, Engineering and Mathematics) aanbieden. “We zijn alle initiatiefnemers die nu meewerken aan het STEM-actieplan zoals de organisatoren van de STEM-academies en de scholen die nu STEM in hun opleidingen opnemen, dankbaar”, oppert De Pril.

Zijn organisatie vraagt dat deze initiatieven een duidelijke plaats krijgen in de hervorming van het secundair onderwijs. “We moeten erover waken dat de vele goedbedoelde en broodnodige acties rond STEM eenduidig en kwaliteitsvol worden uitgewerkt. Er moeten voor alle jongeren vernieuwde en interessante STEM-richtingen zijn, dus zowel voor de cognitief sterke leerlingen als de meer praktisch gerichte leerlingen.”

De Pril: “De hervorming – of noem het modernisering – van het secundair onderwijs is daar een uitstekende gelegenheid voor. De leerlijnen tussen het basisonderwijs, het secundair onderwijs en het hoger onderwijs zijn daarbij een belangrijk aandachtspunt.”

STEM is sexy

“We stellen vast dat STEM alvast sexy is bij de inrichtende machten van de scholen en ook heel wat jongeren”, aldus nog de directeur-generaal. “Nu is het natuurlijk wel zaak om steeds meer jongeren enthousiast te maken. We vragen dan ook dat het promoten van de STEM-optie geïntegreerd wordt in een permanent proces.”

“De inhoud en mogelijkheden van technologierichtingen zijn bij jongeren van alle leeftijden nog te weinig gekend. Het is daarom belangrijk dat onze jongeren tijdens hun schooltijd regelmatig feedback krijgen over hun talenten en sterktes en hen motiverend wordt gewezen op hun potentieel en de daarbij aansluitende studierichtingen. Daarbij kan bijvoorbeeld ook aandacht worden besteed aan toekomstige professionele mogelijkheden.”

“Uit een arbeidsmarktenquête van Agoria in maart bij 116 technologiebedrijven bleken hier alleen al 1163 vacatures open te staan. In realiteit zijn er in Vlaanderen dus een veelvoud aan openstaande vacatures voor jongeren die een technologische opleiding achter de rug hebben.”

De technologiefederatie vraagt ook voldoende aandacht voor de integratie van STEM-onderwijs in de lerarenopleiding en studie-oriëntatie. Een goede studiekeuzevoorbereiding en -begeleiding start best al vanaf het lager onderwijs, vindt De Pril.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content