Amerikaanse topinvesteerder leidt kapitaalronde van 50 miljoen dollar in Showpad

Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere (Showpad) © web
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Showpad tekent deze week voor een kapitaalronde die gerust historisch mag genoemd worden. De Amerikaanse durfkapitalist Insight Venture Partners pompt samen met Dawn Capital en Hummingbird Ventures liefst 50 miljoen dollar in het ‘content activation’-platform van de Gentenaars.

Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere van Showpad bewijzen met deze serie C-kapitaalronde dat het wel degelijk mogelijk is om Amerikaanse investeerders zo ver te krijgen dat ze de portefeuille boven halen voor een softwarebedrijf dat zijn hoofdkantoor in België heeft.

Nu weten die geldschieters natuurlijk ook dat de Europese venturemarkt minder competitief is dan de Amerikaanse en dat je bij ons goedkoper kan instappen dan in Silicon Valley, maar dat doet niets af aan de prestatie van het Showpad-team.

Nog geen enkel ander Europees enterprise softwarebedrijf heeft dit jaar al zo veel geld opgehaald, en kijken we naar de ict-sector in ons land dan moet Showpad enkel Clear2Pay naast zich dulden. Het succesvolle fintech-bedrijf (dat werd opgestart door Jürgen Ingels en Michel Akkermans) harkte in 2009 eveneens 50 miljoen dollar bij elkaar in een ronde geleid door het Amerikaanse private equity-vehikel Aquiline Capital Partners.

De nieuwe investeerder in Showpad, Insight Venture Partners, is ook niet de eerste de beste. Het fonds beheert een vermogen van 13 miljard dollar en nam al een belang in technologiebedrijven zoals Alibaba, Twitter, Tumblr, Flipboard, Hootsuite en Zenefits.

“Vorig jaar hebben we aangekondigd dat we geld wilden ophalen in de States, en we hebben woord gehouden”, glundert Pieterjan Bouten, die samen met zijn partner in crime Louis Jonckheere aan het hoofd staat van Showpad.

“We bestaan nu vijf jaar, en de eerste twee jaar hebben we – met een klein team – vooral gefocust op ons product. Met het geld uit onze A-ronde (2 miljoen dollar bij Hummingbird Ventures) zijn we naar de States getrokken, na onze B-ronde (8,5 miljoen dollar bij het Britse Dawn Capital) hebben we daar de eerste stappen gezet en de juiste mensen aangetrokken, en nu is het moment aangebroken om agressief te gaan schalen.”

Vorig jaar hebben we aangekondigd dat we geld wilden ophalen in de States, en we hebben woord gehouden

In totaal hebben Bouten en Jonckheere gepraat met een dertigtal investeerders, tot er begin dit jaar een shortlist overbleef met een zestal namen. “Omdat er heel wat interesse was hebben we een goeie deal kunnen onderhandelen, met goede voorwaarden”, oppert Bouten. “En uiteindelijk zijn we in zee gegaan met de vc die onze voorkeur wegdroeg.”

De vorige twee investeerders – Hummingbird Ventures en Dawn Capital – hebben ook dit keer hun duit in het zakje gedaan, maar de Amerikanen nemen uiteraard het grootste deel van het bedrag voor hun rekening (voor wat nog steeds een minderheidsbelang blijft).

Oprichter en algemeen directeur Jeff Horing van Insight treedt toe tot de raad van bestuur van het softwarebedrijf, dat intussen gewaardeerd wordt op ruim 100 miljoen dollar.

Content activatie

Showpad stelt 170 mensen te werk (waarvan een 70-tal in de VS, 90 in Gent en 10 in het Verenigd Koninkrijk), en heeft momenteel bijna 1.000 klanten in de portfolio (waaronder Coca Cola, GE, Johnson & Johnson en Bridgestone). Vorig jaar draaide het bedrijf een recurrente omzet van 10 miljoen dollar, een cijfer dat Bouten dit jaar wil zien verdubbelen. Eind 2016 moet de scale-up ook afklokken op 250 werknemers.

“Het potentieel is gigantisch, en zeker niet alleen bij sales en marketing”, benadrukt de co-ceo. “Onze software wordt ook meer en meer gebruikt door de HR-afdeling om salesmensen te trainen. En om werknemers vlotter toegang te geven tot content.”

“Showpad is geëvolueerd van een digitale salesapplicatie voor mobiele toestellen naar een platform voor content activation“, klinkt het. “Er worden alsmaar meer documenten gecreëerd, maar bedrijven slagen er nog steeds niet in om hun werknemers toegang te geven tot de juiste content op het juiste moment. Daar komen wij in the picture. Onze toepassing maakt het makkelijker om documenten op te snorren, te presenteren en te delen, én om de impact er van te meten.”

Ik heb liever enkele procenten in een billion dollar company dan 100 procent van een bedrijf dat maar 1 miljoen waard is

Overigens lanceert Showpad deze week ook een vernieuwde integratietool voor Salesforce én een Gmail-plugin die er voor moet zorgen dat gebruikers vanuit hun mailbox gemakkelijker aan de juiste dossiers geraken.

“Straks volgen er allicht ook enkele overnames”, vertrouwt Bouten ons toe. “In de eerste plaats kijken we daarbij naar onze concurrenten – denk aan Storydesk dat we 1,5 jaar geleden hebben overgenomen -, maar we zijn ook geïnteresseerd in start-ups die met content en big data bezig zijn. Hoe meer data we in Showpad kunnen steken om onze content relevanter te maken, hoe beter dat is voor onze klanten.”

“Tegelijk bekijken we hoe we de content aantrekkelijker kunnen maken, met interactieve HTML 5-apps bijvoorbeeld, of met behulp van messaging-functionaliteit. Sowieso is het de bedoeling om de mogelijkheden in de komende maanden nog flink uit te breiden. Als Facebook zwaar inzet op VR en op AI, dan heeft dat ook voor ons gevolgen. Waarom zouden we geen VR-functionaliteit kunnen toevoegen?”

Exit

Wanneer investeerders miljoenen in je bedrijf steken, dan is het wel degelijk de bedoeling om een mooie exit te maken of om naar de beurs te trekken. “Een exit zal zeker op tafel komen te liggen”, knikt Bouten, “daar moeten we niet flauw over doen.”

“We hebben ook al mooie aanbiedingen gehad, maar voorlopig is een verkoop niet aan de orde, het is nog te leuk en er is nog zo veel potentieel… Timing is key, en dit is een uitstekende timing voor een C-ronde.”

“Vergeet niet dat Silicon Valley net een minicrisis heeft doorgemaakt. De waarderingen stonden onder druk en de investeerders hielden de vinger op de knip. Ik hoef je niet te vertellen dat het in die omstandigheden heel fijn is wanneer je als Belgisch bedrijf toch een Amerikaanse topinvesteerder kan aantrekken.”

“Dat geld mag uiteraard geen doel op zich zijn, maar een middel om het doel te bereiken. Dat doel is om één van de onbetwiste leiders te worden in enterprise software. Dat je aandeel verwatert na zo’n kapitaalronde is op zich niet zo erg als je je groeiambities kan waarmaken. Ik heb liever enkele procenten in een billion dollar company dan 100 procent van een bedrijf dat maar 1 miljoen waard is.”

“We kunnen uitgroeien tot een wereldspeler zoals Salesforce”

Louis Jonckheere, de andere medeoprichter en co-ceo van Showpad, is ook zeer tevreden met de kapitaalronde. “Vooraf hadden we als doel om een grote ronde te doen met één van de beste investeerders ter wereld”, zegt Jonckheere vanuit San Francisco. Hij verhuisde drie jaar geleden naar de VS om er de Amerikaanse afdeling uit de grond te stampen.

“Uiteindelijk wordt het dus Insight Venture Partners, een naam die helemaal bovenaan ons lijstje stond. Wat ons zeker aanspreekt is hun ervaring met bedrijven met een saas-businessmodel zoals Showpad (waar klanten maandelijks voor een dienst betalen in plaats van éénmalig een softwarelicentie te kopen, nvdr).”

“Insight staat ons niet alleen bij met geld, het heeft een leger aan experts waar Showpad zich op kan beroepen om zo groot en zo succesvol mogelijk te worden”, vertelt Jonckheere. “Alleen al de bekendmaking van de investering geeft Showpad een boost in het zakelijk segment. Iedereen in enterprise software kent ons nu. Bovendien komt Jeff Horing in onze raad van bestuur, en dat opent heel wat deuren. Er is nu echt geen enkele reden meer waarom wij geen billion dollar company kunnen worden.”

“We blijven ongelofelijk hard groeien, we hebben een goed team en investeerders, met telkens mensen die al bedrijven hebben uitgebouwd tot wereldspelers. De visie is groot genoeg en nu hebben we ook het geld. Wij kunnen uitgroeien tot een wereldspeler zoals Salesforce, alle factoren zijn nu aanwezig. Ik blijf dat tegen onze medewerkers zeggen. Een Vlaming schuwt instinctief zulke grote uitspraken. Pieterjan en ik hebben in de VS geleerd hoe belangrijk is het om tegelijk zeer nuchter en zeer ambitieus te zijn, anders bouw je geen groot bedrijf.”

“Het kan nog steeds mislukken”, geeft Jonckheere toe. “We komen met onze ambitie en strategie bijvoorbeeld steeds meer in het vaarwater van bedrijven zoals Microsoft of Salesforce. Om hen af te houden moet Showpad een bedrijfsproces volledig ownen.”

“Salesforce staat sterk in alles wat met klanten-informatie te maken heeft. We moeten even populair worden voor het activeren van content, het beste platform worden om digitale documenten en presentaties te bewaren, te delen en te presenteren. Dan is het zelfs voor grotere concurrenten heel moeilijk om ons weg te spelen.” (Stijn Fockedey)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content