Appamist wil je dromen verwezenlijken

© Appamist

Heb je een goed idee voor een start-up, maar de technische kennis niet om het te realiseren? Dan kun je misschien terecht bij de jonge appbouwer Appamist, die met zijn DREAMS-programma wilde dromen waar wil maken.

“Het idee diende zichzelf aan”, zegt zaakvoerder Efe Osazee. “Een bedrijfsleider vertelde me hoe hij het idee voor een geweldige applicatie had , maar niet de kennis om het uit te werken of de tijd om de juiste mensen er voor te zoeken. Wat hij wel had: geld. En zo ontstond het plan om actief naar zo’n gevallen te zoeken, want er zijn er genoeg.”

Osazee werkte zijn idee uit tot een volwaardig programma dat hij de naam “DREAMS” meegaf. “Van bij het begin willen we mee brainstormen en nadenken”, zegt hij. “Daarna gaan we het hele plan wireframen, en beginnen we aan het development. We doen alle aspecten die er bij komen kijken. Ik heb zelf een start-upachtergrond bij Novo, dus ik weet hoe de technische aspecten in elkaar zitten, en deed ook economische studies; een ideale combinatie, want we begeleiden ook bij het zakelijke vlak. Een bedrijf leiden is één ding, maar een start-up vraagt een specifieke insteek: dan moet je flexibel en agile kunnen zijn, en dat ligt niet elke bedrijfsleider, zelfs al heeft hij een goed idee. Zo hebben we een klant die een idee had voor een Tinder-achtige applicatie, maar zelf al iets ouder is. Hij had ons nodig om “jong” genoeg te kunnen denken voor wat daarvoor nodig zou zijn.”

Zeven maand na de conceptie van DREAMS zijn de eerste drie klanten gestrikt. “Het eerste product die zo gelanceerd zal worden komt er binnenkort aan en heet Paxi, een taxi-applicatie van een Überachtige complexiteit. Daar hebben we ook een aandeel in genomen in ruil voor een lagere ontwikkelprijs. Twee andere projecten zijn ook volop in ontwikkeling, maar zullen nog niet meteen op de markt komen.”

Voorlopig richt DREAMS zich enkel op CEO’s en zaakvoerders van grote bedrijven en KMO’s. “Het is simpel”, zegt Osazee: “we zouden graag ook particulieren willen helpen hun ideeën te realiseren, maar het is nu eenmaal zo dat ze ook de nodige fondsen bij elkaar moeten krijgen. Bedrijfsleiders hebben dat, dus gaan we in eerste instantie ook bij hen horen.”

En dat laatste mag letterlijk genomen worden: “Om klanten te vinden zullen we die bedrijfsleiders ook actief gaan aanspreken, polsen of ze concepten hebben die ze zelf niet uitgewerkt krijgen. En daarnaast rekenen we ook op mond aan mondreclame via onze bestaande klanten.”

Het lijkt allemaal gemakkelijk gezien van Appamist, dat DREAMS: je laat de goeie ideeën tot je komen, werkt ze tegen een stevig loon uit, en als het echt interessant is, stap je zelfs mee aan boord van de start-up. Osazee protesteert voorzichtig tegen die voorstelling. “Natuurlijk kan dit erg interessant voor ons zijn, maar we nemen ook wel de nodige risico’s. We maken immers een offerte op voor een vast bedrag, zodat de klant zekerheid heeft. Dat wil zeggen dat wij vooraf een goeie inschatting moeten maken van mogelijke overtime, beta-testen en bug-fixing. Daar kunnen wij net zo goed onze broek aan scheuren.”

Er staat dus een spaarpotje opzij voor zo’n gevallen? Toch niet. “We hebben het geluk dat we op de elf maanden die Appamist bestaat al goed geboerd hebben, zodat we ons dat kunnen permitteren”, klinkt het. “We hebben deze zaak zelf van bijna nul opgebouwd, en voorlopig hebben we ook niet meteen nood aan bijkomende investeringen.”

“Voor zover ik weet, zijn we met Appamist de eersten die een dergelijk programma hebben, waarbij we niet bij bedrijven maar bedrijfsleiders gaan horen welke ideeën ze willen realiseren, zelfs al hebben ze niets met hun huidige activiteit te maken”, besluit Osazee. “Toch zeker in België, want ik wil niet zo naïef zijn om te denken dat ik zo geniaal ben dat er nog niemand dit bedacht. Of dat hoop ik toch.”

Appamist

Maatschappelijke zetel: Antwerpen

Aantal vennoten: 2

Op zoek naar bijkomend kapitaal?: neen

Website: www.appamist.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content