Belgische ‘matchmaker’ Sortlist haalt 550.000 euro op

© web
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De Belgische start-up Sortlist heeft 550.000 euro opgehaald bij verschillende privé-investeerders. Het webplatform brengt marketingmanagers in contact met het communicatiebureau dat past bij hun behoeften. Dankzij de financiering kan Sortlist zijn snelle groei voortzetten.

Momenteel zijn al 53.000 communicatiebureaus over de hele wereld aanwezig op het platform, ondanks het feit dat de start-up tot voor kort nog grotendeels onder de radar opereerde. Sortlist wil in de volgende maanden zijn eerste stappen in het buitenland zetten, met Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk als prioriteit.

Sortlist ging van start met de steun van het acceleratorprogramma Nest-up en werd opgericht door vier Belgen: Thibaut Vanderhofstadt, Charles De Groote, Nicolas Finet en Michael Valette. Het platform is een antwoord op de behoefte aan meer transparantie in de markt van de communicatiebureaus.

“Er zijn tal van communicatiebureaus in de markt en het is voor bedrijven aartsmoeilijk om het team te vinden dat het beste past bij hun ambities, behoeften en budget”, zegt Nicolas Finet, een van de stichters van Sortlist.

“De zoektocht naar het perfecte bureau kost zoveel tijd en geld dat bedrijven toegeven dat ze naar eigen zeggen soms genoegen moeten nemen met een team dat niet helemaal aan hun behoeften voldoet.”

Sortlist lost dat probleem op met een online ‘matchmakingplatform’ dat gegevens van communicatiebureaus uit de hele wereld bevat. Die gegevens kunnen bureaus gratis op Sortlist plaatsen. Daarnaast is er ook een premium account die de bureaus meer in de kijker plaatst en toegang geeft tot diverse bijkomende diensten.

Bedrijven kunnen gratis zoeken op Sortlist, waar ze communicatiebureaus vergelijken aan de hand van een aantal criteria (plaats, gemiddeld budget, aanbevelingen, enz.), en waar ze ook kunnen checken hoe het agency zich verhoudt tot het bestaande netwerk van het bedrijf (via een connectie met LinkedIn). Daarnaast kunnen marketeers ook recensies over het kantoor in kwestie lezen.

“Wij kunnen bureaus meer zichtbaarheid geven en we helpen bedrijven om snel een ‘perfect match’ te vinden op basis van de grote hoeveelheid gegevens die we ter beschikking stellen”, aldus Finet. “Het is een win-win-oplossing voor beide kanten. Marketingverantwoordelijken verliezen vaak veel tijd met de zoektocht naar het geschikte bureau, terwijl ze liever zo snel mogelijk impact willen creëren voor het bedrijf.”

Reputatie-economie: naar een nieuw model

Bedrijven die op zoek gaan naar een communicatiebureau hebben twee tegenstrijdige wensen: enerzijds willen ze als eerste de opkomende creatieve bureaus vinden. Anderzijds willen ze werken met een bureau waarvan ze de reputatie kunnen checken bij hun netwerk.

“Vandaag zijn die twee vereisten moeilijk te verzoenen,” oppert Finet. “In je bestaande netwerk zal je ‘veilige’ keuzes vinden, maar je zal geen verrassende ontdekkingen doen. Op zoekmachines vind je dan weer duizenden resultaten, maar ze geven geen context en bieden geen garantie over de prestaties van het bureau. Op Sortlist verzoenen we de drang naar ontdekkingen met de garanties van je bestaande netwerk. Daar bovenop komt nog een objectieve laag van aanbevelingen van bestaande klanten.”

Eind 2013 kondigde Forbes de opkomst van een ‘reputatie-economie’ aan, waarin het succes van een bedrijf hoofdzakelijk zou gebaseerd zijn op het vertrouwen dat het bij de consument wekt.

Finet: “Airbnb en Uber hebben heel goed begrepen dat je klanten moet geruststellen met verschillende veiligheidsmechanismen – zoals recensies of het valideren van de identiteit van de dienstverlener. Het is verrassend dat zoiets nog niet bestond in B2B, waar projecten toch gauw handenvol tijd en geld kosten. Sortlist introduceert die reputatie-economie in de B2B-wereld.”

550.000 euro opgehaald

Sortlist haalde 550.000 euro bij verschillende privé-investeerders, waaronder de familie Janssen (UCB, Solvay, Sofina), Didier Smits (lid van de raad van bestuur van Delhaize), Alexandre De Groote (Executive Director – Head of Institutional Bonds bij Petercam) en Lean Fund.

“Er hebben zich al 53.000 bekende en nieuwe bureaus geregistreerd op het Sortlist-platform,” verklaart Benoît Lips, Fund manager bij Lean Fund. “De oplossing van Sortlist beantwoordt aan een reële behoefte in de sector en surft op markttrends zoals het belang van reputatie en netwerken en de opkomst van digitale communicatiebureaus. Ik ben ervan overtuigd dat ze zullen blijven groeien. Ze hebben overigens al positieve signalen gekregen uit New York en Australië.”

“Het vertrouwen van deze investeerders is een echte validering van ons bedrijfsproject,” besluit Thibaut Vanderhofstadt, oprichter van Sortlist en verantwoordelijke voor de investeringen. “Met het opgehaalde geld kunnen we ons verder ontwikkelen in België en onze dienst op internationaal niveau uitrollen, met als prioriteit de voorbereiding van onze intrede in de Franse en de Engelse markt. We overwegen om in de nabije toekomst nog meer kapitaal op te halen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content