Belgische start-ups veroveren New York

© Monkey
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De Belgische start-up scène boomt, maar het groeipotentieel in ons land is beperkt. Willen onze bedrijfjes potten breken, dan moeten ze ook internationale markten en investeerders aanspreken. iMinds, Start it @KBC, Telenet Kickstart en Startups.be nemen deze week alvast 16 start-ups mee naar New York om ze “uit de Belgische klei te trekken”.

Het probleem is gekend: talent zat in België, maar onze start-ups focussen te lang op de lokale markt en slaan de vleugels niet snel genoeg uit. Slechts 11 procent van onze startende bedrijven is al actief in het buitenland, terwijl het Europese gemiddelde toch 50 procent bedraagt.

In landen zoals Zweden, Israël en Nederland, die zelf ook maar een beperkte interne markt hebben, is het tegendeel waar, daar wordt er van meet af aan internationaal gedacht.

Een ander probleem draait rond het vinden van kapitaal. Start-ups met grote lokale markten vinden een groot deel van hun kapitaal om door te groeien in hun thuismarkt, denk maar aan Duitsland of Frankrijk. Maar in kleinere, geïsoleerde markten moeten startende bedrijfjes al veel sneller op zoek gaan naar kapitaal bij internationale investeerders.

De weg voor Belgische start-ups is dus duidelijk: willen ze (snel) groeien, dan moeten ze op hun beurt ook internationale markten en investeerders aanspreken.

Silicon Alley

Om onze start-ups wat warmer te maken voor het internationale toneel, organiseren iMinds, Start it @kbc en Telenet Kickstart in samenwerking met Startups.be en Belcham deze week alvast een groots opgevatte studiereis naar ‘Silicon Alley’ New York, een stad die de voorbije jaren heel wat interessante start-ups (ook vanuit Europa) kon aantrekken, en die na San Francisco geboekstaafd staat als de tweede start-up hotspot in de VS.

Er gaan niet minder dan Vlaamse 16 start-ups mee, naast 8 menstoren en tal van journalisten. In totaal is de delegatie goed voor ruim 60 mensen. “Door early stagers onder te dompelen in de competitieve Amerikaanse markt kunnen ze hun horizon verbreden en hun ambities verhogen”, geeft Lode Uytterschaut van Start it@KBC een woordje uitleg.

“Door onze start-ups te introduceren bij bedrijfjes die er aan hun succes werken, bij sterke pitchers en bij verschillende investeerdersnetwerken bieden we de teams wat eigenlijk een hoogtestage is voor een sporter: een boost in investor readiness & business growth.”

Ook Data News neemt deel aan de start-up missie in New York, en zal zowel in print als online berichten over het wedervaren van onze Belgen. Wordt vervolgd!

www.bbny.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content