Bent u klaar voor het nieuwe normaal?

We zijn halfweg de digitale revolutie. Veel mensen denken dat we al veel meegemaakt hebben door de doorgedreven digitalisering van onze maatschappij.

We zijn halfweg de digitale revolutie. Veel mensen denken dat we al veel meegemaakt hebben door de doorgedreven digitalisering van onze maatschappij. Dat verzinkt echter in het niets bij wat ons te wachten staat. Bedrijven zullen zich moeten aanpassen aan een nieuwe situatie. Hele sectoren zullen hun traditionele manier van werken door elkaar geschud zien. Het it-departement zoals we dat nu kennen, zal verdwijnen.

In mijn nieuwe boek, ‘The New Normal’ (www.neonormal.com ) onderzoek ik wat de gevolgen van de digitale revolutie op mens en maatschappij zijn. Het ‘Nieuwe Normaal’ is het tijdperk waarin we het niet meer dan normaal zullen vinden dat alles digitaal is. Ik vergelijk de digitale revolutie graag met een zwembad: de afgelopen dertig jaar hebben we ons een weg gezocht naar de rand van het diepe deel van het zwembad. En daar staan we nu: we weten dat we door het diepe stuk moeten, maar we zijn niet zeker of we wel goed genoeg kunnen zwemmen om de overkant te halen. Het oversteken naar het Nieuwe Normaal alleen al wordt een overlevingsstrijd. Maar zelfs als we de overkant halen, zullen daar heel andere regels gelden. De vraag die zowel bedrijven als professionals zich moeten stellen is de volgende: zijn wij in staat ons aan te passen? Zijn we klaar voor het Nieuwe Normaal?

Vanaf nu gelden een aantal nieuwe regels. Consumenten hebben een absolute nultolerantie voor digitaal falen: net zoals we nu verwachten dat er altijd een lichtschakelaar is, zullen we straks eisen dat we overal internettoegang vinden, dat we constant in staat zijn alle mogelijke informatie op te zoeken. We willen ogenblikkelijke bevrediging van onze informatiehonger. Tegelijk verwacht een consument geen perfectie: mp3 is goed genoeg als geluidskwaliteit, Skype is goed genoeg om mee te telefoneren, ook al laat de kwaliteit soms te wensen over.

Voor bedrijven is het even schrikken. Ze moeten niet alleen leren omgaan met een 24-uurs economie (een voorbeeld: de reissector gaf vroeger twee keer per jaar een brochure uit, nu moet de sector constant nieuwe aanbiedingen brengen), ze moeten ook inspelen op de ‘belevingseconomie’. Klanten verwachten dat ze altijd en op hun voorwaarden interactie kunnen krijgen met een aanbieder van producten of diensten, ze verwachten ook dat de digitale gebruikerservaring probleemloos en interessant zal zijn. Iedere interactie met een klant moet gezien worden als een kantelmoment waarop je een klant kan maken, of de klant kan verliezen.

Deze nieuwe houding van de consument heeft dramatische gevolgen voor de it-afdeling. In it hebben we ons vooral toegelegd op het bouwen van piramides. We verzamelden grote groepen mensen met dieptechnische kennis die ingewikkelde constructies opzetten om de bedrijfsprocessen te ondersteunen. Complexe constructies die jaren namen om te bouwen, net als een piramide. En net zoals een farao in Egypte soms stierf voor zijn grafpiramide klaar was, overleefde ook menig cio de bouw van zijn it-piramide niet. Vandaag kunnen we geen piramides meer bouwen. We krijgen er de tijd niet meer voor. It moet zo snel inspelen op de veranderende behoeften van de business dat we beter tenten opzetten. Tenten zijn minder stevig maar goedkoper dan een piramide en kunnen ook sneller opgezet worden, sneller opgebroken en vervangen door een andere tent. Flexibiliteit wordt het sleutelwoord, en wordt ook een van de belangrijkste kenmerken van de it’er.

In het ‘oude normaal’ hadden we in de it-afdeling nood aan technische vaklui die van levensbelang waren voor het leveren van technologie. In het nieuwe normaal hebben we nood aan mensen die denken als business leiders met een technologische achtergrond. Mensen die kunnen nadenken over innovatie met technologie. Want dat wordt de nieuwe rol van het departement dat we vroeger de it-afdeling noemden.

Ga straks maar even voor de spiegel staan. Bent u klaar voor het Nieuwe Normaal?

Peter Hinssen Peter Hinssen is serieel entrepreneur en it-visionair. Bij Across Technology brengt hij zijn ideeën in de praktijk. Peter Hinssen is auteur van de it-bestseller Business/IT Fusion. Het nieuwe boek van Peter Hinssen, ‘The New Normal’, wordt in primeur voorgesteld tijdens ‘Bringing IT to life’, een event dat UCB op 30 september vanaf 18u organiseert voor ervaren it’ers. ‘The New Normal’ heeft immers ook de manier waarop de farmasector met klanten en partners communiceert ingrijpend veranderd.

Het boek bestellen kan op: www.neonormal.com Deelnemen aan het UCB event Bringing IT to life: www.bringingittolife.be Bij Lannoo/Spectrum verschijnt ook een Nederlandstalige versie: Digitaal is het Nieuwe Normaal.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content