BetaGroup slaat brug tussen Brussel en Israël
De Belgische web-community BetaGroup gaat Israëlische starters die zich in Brussel willen komen vestigen ondersteunen. “BetaGroup moet een belangrijke link worden tussen Brussel en Tel Aviv”, klinkt het.
De economische missie naar Israël die België ‘s grootste web-community BetaGroup vorige week organiseerde, krijgt een vervolg. Nog voor het einde van dit jaar wil initiatiefnemer Philippe Rangoni een nieuwe start-up trip organiseren, dit keer rond het thema ‘cybersecurity’. Daarbij is het niet enkel de bedoeling voor de deelnemende start-ups en investeerders om het indrukwekkende lokale ecosysteem te leren kennen, maar ook om Israëlische bedrijfjes warm te maken voor Brussel.
“Wanneer Israëli naar Europa kijken is dat vaak eerst naar Londen, maar onze hoofdstad heeft heel wat competitieve voordelen”, aldus Rangoni. “De stad is heel wat goedkoper en bevindt zich door zijn centrale ligging op een uurtje van Parijs, Amsterdam, Londen en Berlijn. Nog interessant is dat de Europese instellingen gevestigd zijn in Brussel, én dat we in België natuurlijk heel wat hoog opgeleide mensen hebben.”
BetaGroup heeft al één start-up zo ver gekregen om zich te komen vestigen in Brussel. “Het gaat om CrowdX, een bedrijfje dat data-analytics doet voor telco’s”, klinkt het. “Die starter is erg geïnteresseerd in het ‘Horizon 2020’-investeringsprogramma van de Europese Commissie voor zijn ontwikkeling, en uiteraard zijn er op het Continent nog heel wat telco’s actief.”
Overigens wil Rangoni ook Rumble en Broadsay warm maken voor onze hoofdstad. Rumble biedt een innoverend cms voor mediabedrijven die mobiele content publiceren, en Broadsay is een interactief B2B-platform waarmee debatten live kunnen worden gestreamd. Beide bedrijfjes konden vorige week pitchen voor de Belgische ‘BetaGroup’-delegatie van ongeveer 35 starters en investeerders in Tel Aviv.
“BetaGroup moet een belangrijke link worden tussen Brussel en TelAviv”, aldus nog Rangoni, “en de wisselwerking moet in beide richtingen gebeuren. Belgische start-ups moeten vertrouwd gemaakt worden met het – fantastische – lokale ecosysteem, en Israëlische bedrijfjes moeten Brussel leren kennen als uitvalsbasis om Europe te veroveren.”
Vruchtbaar
Of de Belgen die deelnamen aan de economische missie van vorige week er ook iets aan overgehouden hebben? Toch wel, zo blijkt. “Wij wilden ingenieurs vinden om een bureau te kunnen openen in Tel Aviv”, vertelt Georges Caron van Keemotion. “Dat team zou van daaruit dan aan de tweede versie van ons product kunnen werken. Ik heb tijdens de trip toch twee mensen ontmoet die ons kunnen helpen met het vinden van de juiste profielen.”
“Keemotion (dat voorziet in de geautomatiseerde beeldproductie van sportwedstrijden, nvdr.) was vooral gefocust op productie, nu gaan we meer richting distributie. En dan is Israël natuurlijk heel interessant, omdat er honderden start-ups bezig zijn met online video. Er zijn met andere woorden heel wat synergiemogelijkheden.”
Ook Abdelkrim Boujraf van Amia Systems (dat software aanbiedt waarmee bedrijven hun productieproces kunnen optimaliseren, nvdr.) is enthousiast. “De commerciële attaché van de Belgische ambassade is er in geslaagd om ons in contact te brengen met enkele erg interessante distributeurs, en dat was helemaal de bedoeling”, klinkt het.
“De mensen waarmee we in contact kwamen zagen tal van toepassingen voor onze software. Die jongens gaan ons nu in contact brengen met bijna 20 verschillende potentiële klanten. Als we er daar enkele van kunnen verzilveren, dan zou dat heel mooi zijn. Maar goed, ik blijf voorzichtig. Er is nog niets getekend.”
“Als je op een beperkt aantal dagen tientallen meetings kan doen, dan is dat zeker nuttig”, knikt ceo Jean Beka van SmartNodes. Het Luikse SmartNodes heeft een innovatief verlichtingssysteem ontwikkeld voor de openbare weg dat alleen begint te branden wanneer er effectief weggebruikers in de buurt zijn. “De gesprekken met de Israëli waren erg vruchtbaar, maar nu moeten we nog even bekijken of er echt iets uit voortkomt.”
“De publieke markt is natuurlijk niet gemakkelijk”, besluit Beka. “Het was ook niet onze bedoeling om meteen klanten te werven, want dat zijn tenslotte vooral gemeenten en provincies, maar eerder om een test te kunnen onderhandelen, een pilot met 150 lichtpunten bijvoorbeeld. Als die pilot een succes is, kan je naar de langere termijn gaan kijken.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier