.brussels, .vlaanderen en .gent nog niet .sexy

© GAL
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De nieuwe Belgische internetextensies kunnen nog geen groot publiek bekoren. “Er is wel interesse”, oppert algemeen directeur Philip Du Bois van domeinbeheerder DNS Belgium, “maar de cijfers blijven helaas ver onder de verwachtingen. Dat de Brusselse noch de Vlaamse overheid erg actief zijn in het promoten van hun TLD, speelt allicht mee.”

Intussen zijn zowel .brussels, .gent als .vlaanderen al enkele maanden vrij beschikbaar voor het grote publiek. Maar met een teller die afklokt op respectievelijk 5.306, 2.260 en 6.017 registraties, kan je moeilijk van een succesverhaal spreken.

Of er één echte reden is voor het beperkte succes, valt te betwijfelen. In de sector spreekt men eerder over een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Voor sommigen zijn de nieuwe tld’s te duur, anderen opperen dat er te veel nieuwe extensies gelanceerd zijn, en ook de economische crisis speelt mee, net als het feit dat mobiele apps het stilaan overnemen van websites en dat platformen zoals Facebook het belang van domeinnamen ondergraven.

Feit is alleszins dat ook op internationaal vlak de honderden nieuwe en open top level domeinen die de voorbije twee jaar in de markt gezet zijn, ver onder de verwachtingen scoren. En bij de nieuwkomers die wel goed draaien, zoals .xyz en .berlin, werden de meeste registraties gratis weggegeven.

“Ook bij de city tld’s, waar we .brussels en .vlaanderen bij rekenen, is het succes veel kleiner dan gedacht”, knikt Philip Du Bois van de Belgische domeinbeheerder DNS Belgium (die .be, .brussels en .vlaanderen in de portfolio heeft). “Eigenlijk schrijft alleen .berlin een succesverhaal met 170.000 registraties. Maar daar werden er inderdaad 100.000 namen gratis weggegeven. Het valt nog te bekijken of ze die klanten kunnen houden wanneer de registraties moeten vernieuwd worden en er betaald moet worden.”

Momenteel worden er een kleine 10 .brussels en .vlaanderen registraties per dag opgetekend. Peanuts in vergelijking met de inschattingen die enkele jaren geleden nog gemaakt werden (toen er van uitgegaan werd dat men op relatief korte termijn 50.000 registraties zou kunnen optekenen), en ook twee tot drie keer minder dan de meest voorzichtige schattingen die een jaar geleden nog gemaakt werden.

“Operationeel is de lancering heel erg vlot verlopen”, zucht Du Bois, “maar je kan er niet omheen dat de lancering momenteel weinig succesvol is. Ik blijf wel optimistisch. We gaan er nog steeds van uit dat heel wat bedrijven, KMO’s en zelfstandigen die zich op de kaart willen zetten in Brussel en in Vlaanderen, ooit wel het nut van zo’n lokale TLD zullen inzien. Geef het nog wat tijd.”

Overheden promoten niet

Wat volgens Du Bois én volgens de Belgische registrar-community ook meespeelt, is dat de Brusselse en de Vlaamse overheden weinig ruchtbaarheid geven aan de nieuwe extensies. “In de hoofdstad stonden er enkele campagnes rond .brussels op de agenda, maar die werden in laatste instantie geschrapt omwille van budgettaire redenen”, klinkt het nog.

“En als de Vlaamse overheid haar .vlaanderen-extenies al gebruikt, dan is het bijna uitsluitend om door te linken naar de traditione .be-sites. Eerlijk? We hadden toch wel verwacht dat de autoriteiten actiever gingen zijn in het promoten van de nieuwe regionale extensies.”

Du Bois: “Ik begrijp wel dat iedereen de laatste euro omdraait, maar iets meer tam tam rond de suffixen zou toch wenselijk zijn, te meer omdat uit een nieuw onderzoek van DNS Belgium blijkt dat een meerderheid van de Belgische professionelen positief staat tegenover de komst van de nieuwe internetextensies.”

Martonderzoek

In dat onderzoek (bij 500 Belgische kmo’s en zelfstandigen) polste de domeinbeheerder naar de kennis over en de interesse in de nieuwe internetextensies.

Uit de studie blijkt dat slechts 46 procent van de respondenten weet heeft van de nieuwe internetextensies. Hoewel dit een stijging is met 9 procent ten opzichte van vorig jaar, wil het toch zeggen dat de helft van de respondenten nog niet eens op de hoogte is van het feit dat er zoiets bestaat als .vlaanderen, .brussels en .gent. Er is met andere woorden nog heel wat werk aan de winkel op marketingvlak.

Verder blijkt wel dat 54 procent van de respondenten de nieuwe internetsuffixen een positieve evolutie vindt. Tegelijk daalt de interesse in het registreren van een (extra) internetextensie van 31 procent naar 26 procent.

Van diegenen die al een domeinnaam hebben, vindt de meerderheid dat de huidige domeinnaam volstaat. De meeste professionelen zien het nut van de nieuwe extensies nog niet in voor hun firma. Hierdoor is er amper interesse om een aanvullende of alternatieve extensie te registreren.

Nog volgens het onderzoek bezit in totaal 80 procent van de professionelen een eigen domeinnaam in een bepaalde internetextensie. Er is wel een groot verschil wanneer er gekeken wordt naar de verdeling tussen kmo’s (89 procent) en vrije beroepen (61 procent).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content