Digitalisering komt er traag maar zeker, dat is wat we te horen krijgen bij een aantal HR-managers en kenners van het domein. "Bedrijven mikken graag op moonshots, maar de meeste dingen zijn vooral slimme optimalisaties die transformatief zijn voor kenniswerkers, " zegt Marc Teerlink, global VP voor Leonardo, AI en New Markets bij SAP. "De regelgeving voor HR neemt toe, dus het geheel wordt complexer en dat zorgt voor meer vragen. Daar kan een chatbot extra ondersteuning bieden, want niets is zo frustrerend als merken dat er iets niet klopt met je loonberekening en twee weken moeten wachten op het antwoord van de HR-helpdesk."
...

Digitalisering komt er traag maar zeker, dat is wat we te horen krijgen bij een aantal HR-managers en kenners van het domein. "Bedrijven mikken graag op moonshots, maar de meeste dingen zijn vooral slimme optimalisaties die transformatief zijn voor kenniswerkers, " zegt Marc Teerlink, global VP voor Leonardo, AI en New Markets bij SAP. "De regelgeving voor HR neemt toe, dus het geheel wordt complexer en dat zorgt voor meer vragen. Daar kan een chatbot extra ondersteuning bieden, want niets is zo frustrerend als merken dat er iets niet klopt met je loonberekening en twee weken moeten wachten op het antwoord van de HR-helpdesk." Slimme chatbots en assistenten om uw personeelsafdeling te ondersteunen komen er dan ook aan. Zo werkt SDworx aan een digitale assistent die werknemers ondersteunt (zie kader). Maar de grote revolutie is er nog niet. "België is er vrij conservatief in, maar ook in Europa of de rest van de wereld is HR vaak het minst gedigitaliseerd of de laatste om er mee bezig zijn. Dat komt omdat het eerder op soft skills berust, " zegt Alain Goossens, verantwoordelijk voor artificiële intelligentie bij SII Belgium. "Chatbots komen dan vooral van pas voor repetitieve handelingen en de transactionele kant van HR, " vult Kathleen Pierco, HR-manager bij hetzelfde bedrijf, aan. "Bijvoorbeeld vragen over resterende verlofdagen. Nieuwe werknemers zullen daarvoor vaak hun HR-afdeling raadplegen. Dan kan een chatbot veel van de eerstelijnssupport wegnemen, wat in grote bedrijven vaak een stevige kost vertegenwoordigt." Ook in de zoektocht naar de juiste kandidaat kan kunstmatige intelligentie van pas komen. Teerlink: "Vroeger deed een rekruteringsbedrijf zoekwerk naar de juiste profielen. Dat zal voor een groot deel naar AI gaan, weliswaar gecontroleerd door een mens. Omgekeerd zal AI werkzoekenden helpen om hun profiel op te stellen. Een derde aspect is dat een goede chatbot dienst kan doen als een FAQ over een vacature. Bijvoorbeeld hoe de werkuren zijn en of er thuiswerkmogelijkheden zijn." Het gaat nog een stap verder wanneer 'de robot' onze sollicitatie afneemt. "In principe kan AI een inzicht geven in de persoonlijkheid tijdens de voorselectie in de intake-fase. Algoritmes merken wanneer je open of gesloten, actief of afwachtend bent op basis van je taalgebruik in de correspondentie met de chatbot, " stelt Teerlink. Maar hij plaatst er een belangrijke nuance bij. "Er blijft natuurlijk nog altijd het menselijke buikgevoel: het antwoord op de vraag of iemand in de bedrijfscultuur past. Het kan perfect zijn dat iemand naar voren wordt geschoven door een chatbot, maar dat je die persoon niet in de organisatie ziet passen." Het maakt dat HR een balans van de twee blijft. "Pure objectiviteit is belangrijk, maar als de feiten A zeggen en je gevoel B dan kan je de dialoog aangaan met een kandidaat en zelf bepalen wat je belangrijk vindt." Op de werkvloer zelf kunnen statistieken hun nut bewijzen. Zo kan u met MyAnalytics, een functie die (bij sommige licenties standaard) in Office 365 zit, meten hoe lang u in uw mailbox zit, aan vergaderingen spendeert en hoe vaak u buiten de kantooruren werkt. De tool is niet ontwikkeld om te rapporteren aan uw manager, maar wel om werknemers zelf inzicht te geven en waar nodig bij te sturen. "Het aantal e-mailuren per week ligt bij de meerderheid van de bedrijven die we zien op 8-10 uur. Dat komt neer op een volledige werkdag, " vertelt Evert D'Hondt, productivity evangelist bij Synergics, dat bedrijven ondersteunt in hun digitale transformatie. "MyAnalytics gaat proactief trends aankaarten en suggesties doen. Je moet niet mikken om van 10 naar 4 uur te gaan, maar een uurtje minder maakt op jaarbasis al veel verschil. De tool houdt je vooral een spiegel voor: je beseft hoeveel je werkt en waar die tijd naartoe gaat. We hebben mensen gezien die soms twintig uur per week in dezelfde meeting zitten. Dan kan zo'n tool er op wijzen dat je de taken misschien anders moet verdelen, of je kan de vraag stellen of het wel nodig is dat twee mensen uit hetzelfde team daar zitten." HR of uw directe overste krijgt die cijfers niet te zien, maar werknemers kunnen wel hun dashboard delen. Al is het de bedoeling om op termijn algemene trends geanonimiseerd in kaart te brengen. Weliswaar beperkt MyAnalytics zich tot Office 365. "Je meetings en emails worden bijgehouden, maar pakweg online research voor een dossier of activiteiten in collaboratietools als Yammer of Slack worden niet geregistreerd. Maar het blijft wel nuttig voor eindgebruikers om zo hun productiviteit in kaart te brengen", aldus D'Hondt.