Het platform is dood!

Als de financiële resultaten tegenvallen is dit een vaak gehoorde kreet. Kijk maar eens wat er over Twitter circuleert in de laatste weken, om nog maar te zwijgen over LinkedIn en ja, zelf Facebook. Google+ gooide het reeds vorige zomer het over een andere boeg.

Het logische business-gevolg is een herschikking van het management team, zodat er een nieuwe wind gaat waaien die de shareholders even tot bedaren kan brengen met de hoop dat het beter gaat worden. Om het op zijn vlaams te zeggen: "de boer ploegde voort".

Twitter is dood - Lang leve Twitter!

Functionaliteiten Tsunami

Voor het management van deze platformen is dit het moment om nieuwe en andere functionaliteiten te gaan lanceren. En dit zogenaamd onder het mom van 'de gebruikers vragen en willen dit'.

"Het belangrijkste motto bij Twitter lijkt te zijn if you can't beat them, join them

Het belangrijkste motto's hier blijkt te zijn: "if you can't beat them, join them". Dat hebben ze alvast zo bij Twitter gedacht. Berichten uitbreiden tot 10.000 karakters i.p.v. de krachtige 140 karakters (lijkt verdacht op Google+); een algoritme invoeren om je tweets te filteren - en dus adverteerders aan de bak te laten komen (lijkt verdacht op Facebook en LinkedIn); etc.

Maar mensen, de gebruikers dus, vinden verandering niet leuk en hebben er moeite mee. Gebruikers en criticasters gaan dan revolteren (#TwitterRIP), maar stoppen doen ze wel niet.

Twitter is dood - Lang leve Twitter!

The hidden effect

Het is duidelijk dat er toch iets moet veranderen en nu dat bedrijven net iets minder waard zijn duikt het spook van de overname op. Niet dat dit slecht is, want Google zou zijn 'Alphabet' wel eens kunnen uitbreiden met een T (Twitter), een V (Vine), of een P (Periscope), om er maar een paar te noemen.

En nu Microsoft de ontwikkeling van Yammer terugschroeft, zou LinkedIn een welkome uitbereiding zijn voor de troepen van Nadella, zeker 'Facebook for work' er staat aan te komen.

Google zou zijn Alphabet wel eens kunnen uitbreiden met een Twitter

Eén ding is zeker: welk bedrijf is niet geïnteresseerd in 400 tot 800 miljoen (al dan niet actieve) gebruikers? Dus het voorbestaan van de verschillende platformen zoals LinkedIn en Twitter staat als een paal boven water, maar binnen welke context of groep, dat valt nog te bekijken.

Het platform is dood!Als de financiële resultaten tegenvallen is dit een vaak gehoorde kreet. Kijk maar eens wat er over Twitter circuleert in de laatste weken, om nog maar te zwijgen over LinkedIn en ja, zelf Facebook. Google+ gooide het reeds vorige zomer het over een andere boeg. Het logische business-gevolg is een herschikking van het management team, zodat er een nieuwe wind gaat waaien die de shareholders even tot bedaren kan brengen met de hoop dat het beter gaat worden. Om het op zijn vlaams te zeggen: "de boer ploegde voort". Twitter is dood - Lang leve Twitter!Functionaliteiten TsunamiVoor het management van deze platformen is dit het moment om nieuwe en andere functionaliteiten te gaan lanceren. En dit zogenaamd onder het mom van 'de gebruikers vragen en willen dit'. Het belangrijkste motto's hier blijkt te zijn: "if you can't beat them, join them". Dat hebben ze alvast zo bij Twitter gedacht. Berichten uitbreiden tot 10.000 karakters i.p.v. de krachtige 140 karakters (lijkt verdacht op Google+); een algoritme invoeren om je tweets te filteren - en dus adverteerders aan de bak te laten komen (lijkt verdacht op Facebook en LinkedIn); etc.Maar mensen, de gebruikers dus, vinden verandering niet leuk en hebben er moeite mee. Gebruikers en criticasters gaan dan revolteren (#TwitterRIP), maar stoppen doen ze wel niet. Twitter is dood - Lang leve Twitter!The hidden effectHet is duidelijk dat er toch iets moet veranderen en nu dat bedrijven net iets minder waard zijn duikt het spook van de overname op. Niet dat dit slecht is, want Google zou zijn 'Alphabet' wel eens kunnen uitbreiden met een T (Twitter), een V (Vine), of een P (Periscope), om er maar een paar te noemen. En nu Microsoft de ontwikkeling van Yammer terugschroeft, zou LinkedIn een welkome uitbereiding zijn voor de troepen van Nadella, zeker 'Facebook for work' er staat aan te komen.Eén ding is zeker: welk bedrijf is niet geïnteresseerd in 400 tot 800 miljoen (al dan niet actieve) gebruikers? Dus het voorbestaan van de verschillende platformen zoals LinkedIn en Twitter staat als een paal boven water, maar binnen welke context of groep, dat valt nog te bekijken.