Bedrijven die duurzaamheid als pijler in hun strategie hebben opgenomen, zoeken doorgaans partners die dezelfde waarde delen. Volgens IDC is duurzaamheid intussen een topprioriteit in 40% van de buitendienstorganisaties. Medewerkers van een buitendienst of 'Field Service' zijn immers vaak onderweg, bijvoorbeeld om nieuwe klanten te vinden of om bestaande relaties te onderhouden.

Met de juiste tools voor het beheer van zo'n buitendienst kan een bedrijf z'n ecologische voetafdruk aanzienlijk verkleinen. Hieronder overlopen we drie technologische oplossingen:

1. Maak verplaatsingen van medewerkers efficiënter dankzij automatisering

Brandstofverbruik is een van de grootste uitdagingen voor een buitendienst. Om meerdere klanten per dag te bedienen, moeten je chauffeurs heel wat kilometers afleggen. Zeker in organisaties met een groot wagenpark kunnen die verplaatsingen de CO2-uitstoot aanzienlijk doen stijgen. Last-minute wijzigingen in de planning, slecht weer, druk verkeer ... Het zijn stuk voor stuk factoren die het verbruik verder doen toenemen. Door de route van je buitendienstmedewerkers te optimaliseren, kan je heel wat besparen.

Als je mensen altijd op de meest efficiënte manier van afspraak naar afspraak kunnen rijden, zullen ze minder lang onderweg zijn, wat uiteraard positief is in het kader van productiviteit en duurzaamheid. En ook de klantenservice verbetert als je buitendienst efficiënter werkt. Je kunt hiervoor plannen op basis van historische verkeerspatronen, maar de meeste waarde zit in real-time automatisering. Dit maakt het mogelijk om sneller te reageren op noodgevallen en nieuwe aanvragen van klanten, terwijl je brandstof bespaart, je impact op de weg vermindert en de CO2-uitstoot van je organisatie daalt.

2. Ondersteun de uitvoering van taken met Artificiële Intelligentie (AI)

Het verkeerd inschatten van de reis- en servicetijd of het ontbreken van onderdelen voor een opdracht kan een volledig dagschema onder druk zetten. Vaak is in deze situaties een nieuwe afspraak nodig en moeten je buitendienstmedewerkers dus twee keer de baan op voor dezelfde klant. Sporadisch is zoiets natuurlijk geen ramp, maar op lange termijn kunnen dit soort inefficiënties een zware impact krijgen op je CO2-uitstoot. Gelukkig kan artificiële intelligentie hierbij helpen.

Een AI-oplossing kan rekening houden met afstanden en verkeerspatronen, maar ook inschatten wat een medewerker precies nodig zal hebben om een dienst aan een klant te verlenen. Medewerkers van een leverancier van apparaten zullen op die manier bijvoorbeeld vaker al de eerste keer de juiste onderdelen en tools bij zich hebben voor herstel en onderhoud bij klanten. Niet alleen zullen de klanten tevreden zijn over de razendsnelle dienstverlening, het bespaart het bedrijf ook een extra ritje. Daardoor vermindert de uitstoot en neemt tevens de slijtage van de bedrijfsvoertuigen af.

3. Beperk je kilometers met visuele ondersteuning voor assistentie op afstand

Niet elk serviceverzoek vereist een afspraak ter plaatse. Vaak kunnen medewerkers en experts klanten op afstand begeleiden bij het oplossen van problemen. Tijdens de pandemie hebben veel bedrijven geëxperimenteerd met technologie zoals 'augmented reality' (AR) om het contact voor hun ingenieurs tot een minimum te beperken.

Ook nu is visuele ondersteuning op afstand nog altijd de perfecte oplossing om klanten te helpen en ervoor te zorgen dat hun installaties te allen tijde operationeel blijven. En al die uitgespaarde ritjes hebben andermaal een positieve impact op de CO2-uitstoot van een organisatie.

Laat je organisatie groeien

Bedrijven die nog niet inzetten op een duurzame buitendienst, moeten nu in actie schieten. Niet alleen omdat het kosten bespaart en de service voor klanten verbetert, maar ook omdat die klant niets anders verwacht. Volgens een studie van Gartner zegt 63% van de leidinggevenden dat klanten de belangrijkste katalysator zijn voor hun duurzaamheidsinspanningen.

Milieu is een cruciale factor om het vertrouwen van klanten te vergroten. En hoe kan je een directere impact op klanten hebben dan met je buitendienst?

Meer inspiratie om je klantenservice te optimaliseren? Download het State of Service-rapport van Salesforce en ontdek de nieuwste inzichten van meer dan 7.000 klantenserviceprofessionals.

Bedrijven die duurzaamheid als pijler in hun strategie hebben opgenomen, zoeken doorgaans partners die dezelfde waarde delen. Volgens IDC is duurzaamheid intussen een topprioriteit in 40% van de buitendienstorganisaties. Medewerkers van een buitendienst of 'Field Service' zijn immers vaak onderweg, bijvoorbeeld om nieuwe klanten te vinden of om bestaande relaties te onderhouden.Met de juiste tools voor het beheer van zo'n buitendienst kan een bedrijf z'n ecologische voetafdruk aanzienlijk verkleinen. Hieronder overlopen we drie technologische oplossingen:Brandstofverbruik is een van de grootste uitdagingen voor een buitendienst. Om meerdere klanten per dag te bedienen, moeten je chauffeurs heel wat kilometers afleggen. Zeker in organisaties met een groot wagenpark kunnen die verplaatsingen de CO2-uitstoot aanzienlijk doen stijgen. Last-minute wijzigingen in de planning, slecht weer, druk verkeer ... Het zijn stuk voor stuk factoren die het verbruik verder doen toenemen. Door de route van je buitendienstmedewerkers te optimaliseren, kan je heel wat besparen.Als je mensen altijd op de meest efficiënte manier van afspraak naar afspraak kunnen rijden, zullen ze minder lang onderweg zijn, wat uiteraard positief is in het kader van productiviteit en duurzaamheid. En ook de klantenservice verbetert als je buitendienst efficiënter werkt. Je kunt hiervoor plannen op basis van historische verkeerspatronen, maar de meeste waarde zit in real-time automatisering. Dit maakt het mogelijk om sneller te reageren op noodgevallen en nieuwe aanvragen van klanten, terwijl je brandstof bespaart, je impact op de weg vermindert en de CO2-uitstoot van je organisatie daalt.Het verkeerd inschatten van de reis- en servicetijd of het ontbreken van onderdelen voor een opdracht kan een volledig dagschema onder druk zetten. Vaak is in deze situaties een nieuwe afspraak nodig en moeten je buitendienstmedewerkers dus twee keer de baan op voor dezelfde klant. Sporadisch is zoiets natuurlijk geen ramp, maar op lange termijn kunnen dit soort inefficiënties een zware impact krijgen op je CO2-uitstoot. Gelukkig kan artificiële intelligentie hierbij helpen.Een AI-oplossing kan rekening houden met afstanden en verkeerspatronen, maar ook inschatten wat een medewerker precies nodig zal hebben om een dienst aan een klant te verlenen. Medewerkers van een leverancier van apparaten zullen op die manier bijvoorbeeld vaker al de eerste keer de juiste onderdelen en tools bij zich hebben voor herstel en onderhoud bij klanten. Niet alleen zullen de klanten tevreden zijn over de razendsnelle dienstverlening, het bespaart het bedrijf ook een extra ritje. Daardoor vermindert de uitstoot en neemt tevens de slijtage van de bedrijfsvoertuigen af.Niet elk serviceverzoek vereist een afspraak ter plaatse. Vaak kunnen medewerkers en experts klanten op afstand begeleiden bij het oplossen van problemen. Tijdens de pandemie hebben veel bedrijven geëxperimenteerd met technologie zoals 'augmented reality' (AR) om het contact voor hun ingenieurs tot een minimum te beperken.Ook nu is visuele ondersteuning op afstand nog altijd de perfecte oplossing om klanten te helpen en ervoor te zorgen dat hun installaties te allen tijde operationeel blijven. En al die uitgespaarde ritjes hebben andermaal een positieve impact op de CO2-uitstoot van een organisatie.Bedrijven die nog niet inzetten op een duurzame buitendienst, moeten nu in actie schieten. Niet alleen omdat het kosten bespaart en de service voor klanten verbetert, maar ook omdat die klant niets anders verwacht. Volgens een studie van Gartner zegt 63% van de leidinggevenden dat klanten de belangrijkste katalysator zijn voor hun duurzaamheidsinspanningen.Milieu is een cruciale factor om het vertrouwen van klanten te vergroten. En hoe kan je een directere impact op klanten hebben dan met je buitendienst?Meer inspiratie om je klantenservice te optimaliseren? Download het State of Service-rapport van Salesforce en ontdek de nieuwste inzichten van meer dan 7.000 klantenserviceprofessionals.