AI helpt salesmensen zich aan te passen na coronacrisis

Salesforce
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

12 oktober 2021, 15:13 Bijgewerkt op: 17 augustus 2022, 07:46

De coronacrisis had het voorbije anderhalf jaar een enorme impact op het werk van salesmensen. Verkopers moeten zich flexibel opstellen en nog meer het vertrouwen winnen van hun klanten, die zelf ook door een moeilijke periode gingen. “Gelukkig heeft corona onze digitale evolutie een duw in de rug gegeven. Dankzij het gebruik van AI en de juiste data kunnen salesmensen nog meer inspelen op de noden van hun klanten”, zegt Gianni Cooreman, verantwoordelijk voor het Solution Advisor team in België en Luxemburg.

Uit het State of Sales rapport van Salesforce blijkt dat de coronacrisis een enorme invloed had op de manier waarop salesmensen hun job doen. Volgens de bevraging ondervinden vooral externe verkopers meer uitdagingen. “In plaats van persoonlijk face-to-face contact of een lunch met een klant hebben sales hun contacten virtueel moeten leggen. Zeker in de verkoopsector is dat niet eenvoudig“, aldus Gianni Cooreman. In 70% van de bedrijven worden deze profielen dan ook opnieuw getraind zodat ze net als de interne verkopers vanop afstand een goede relatie weten op te bouwen met een klant.

Vertrouwen en flexibiliteit

Ook klanten gaan momenteel nog door een moeilijke periode vol uitdagingen en onzekerheid. “Daarom moeten salesmensen nog meer proberen om vertrouwen te creëren”, zegt Gianni Cooreman. “En dat kan door enorme flexibiliteit te tonen. Zo kunnen verkopers bijvoorbeeld andere voorwaarden overwegen voor klanten in plaats van vast te houden aan een bepaald contract, of hun manier van werken en communiceren aanpassen op maat van de klant.

Gianni Cooreman
Gianni Cooreman

Dankzij heel wat innovatieve digitale tools is dat ook makkelijker geworden. “Als corona iets heeft bijgedragen, is het wel het feit dat deze crisis onze digitale evolutie een serieuze duw in de rug heeft gegeven“, zegt Cooreman. “Daar maken salesteams handig gebruik van. Van de bevraagde verkoopleiders geeft 77% aan dat hun digitale transformatie is versneld tegenover 2019.

AI en data zijn belangrijker dan ooit

Vooral het gebruik van artificiële intelligentie steeg aanzienlijk. Zo’n 37% van alle salesteams gebruikt nu een tool met AI, tegenover 21% in 2018. “AI heeft een enorme toegevoegde waarde bij het verkoopproces“, zegt Cooreman. “Je kan je klant en zijn noden beter leren kennen. En wie zijn klanten goed kent, kan makkelijker deals sluiten. Dankzij AI kan je ook voorspellingen doen over de toekomst, waardoor je je goed kan voorbereiden of er vlotter naar toe kan werken.

AI helpt salesmensen zich aan te passen na coronacrisis

Cooreman benadrukt wel dat AI alleen maar goed werkt met kwalitatieve data. “Hiervoor is het CRM-systeem van Salesforce alleszins een handige tool. Het houdt al die data op één plek, een single source of truth. Alleen op die manier is AI echt nuttig en kan het je helpen verkopen.

Het vierde State of Sales rapport bevat meer trends en inzichten over de rol van verkoopteams. Het rapport is samengesteld op basis van de bevindingen van een bevraging bij zo’n 6.000 salesmensen over de hele wereld.

Meer informatie over de invloed van de coronacrisis op salesteams? Download hier het State of Sales rapport.